به باباپارت خوش آمدید برای ارتباط با فروشگاه یا خرید حضوری با ما تماس بگیرید.

02191016160 یا 09195900184 (از 8 صبح الی 11 شب در کلیه روزها بدون تعطیلی)

02133530814 یا 02133530814 (از 9 صبح الی 6 عصر)

براکت سپر چیست ؟ (کاربرد، انواع، قیمت، تاریخچه و…)

براکت سپر چیست

براکت سپر چیست ؟

براکت سپر در واقع یک پایه فلزی (یا از سایر جنس هاست) که سپر را به شاسی و قاب خودرو متصل می‌کند. براکت سپر در ابتدا یک پشتیبان فلزی برای در جای خود نگه داشتن سپر بود. امروزه براکت‌های سپر یک ویژگی دیگر هم دارند که برای جذب ضربه در سرعت های کم کاربرد دارند و به توزیع مجدد انرژی ایجاد شده در اثر برخورد با کابین کمک می کنند.

 

براکت سپر چگونه کار می کند ؟

کاربرد براکت سپر به عنوان یک پایه برای سپر خودرو است که به طور معمول در گوشه چپ و راست جلو و عقب اتومبیل نصب می‌شود. برخی از وسایل نقلیه از براکت مرکزی نیز بهره می‌برند که وظیفه آن ایمن سازی و بهبود اتصال سپر بر روی بدنه خودرو است.
با گذشت سال‌ها، عملکرد براکت برای بهبود ایمنی خودرو تغییر کرده است. برای درک بهتر نحوه کارکرد پایه سپر، بیایید خلاصه ای از تاریخچه سپرها را مرور کنیم.

 

تاریخچه ضربه گیرها (تاریخچه براکت سپر)

 

سپر از دهه ۱۹۲۰ تاکنون از قطعات اصلی خودرو بوده است. در ابتدای به کارگیری سپر، این قطعه یک ویژگی کاملاً تزئینی به حساب می آمد که فقط به قسمت جلوی خودرو متصل می‌شد.
با افزایش تقاضا، مردم از کروم و فولاد برای ایجاد طرح‌های پر زرق و برق استفاده کردند. تمام این ویژگی ها به هیچ وجه به معنای افزایش مقاومت یا جذب نیروی ناشی از برخوردها نبودند.
در حالی که میله‌های فلزی کرومی روش خوبی برای محافظت از بدنه خودرو به نظر می‌رسید، اما در جلوگیری از آسیب دیدگی وسایل نقلیه و آسیب دیدگی سرنشین موثر نبود. ضربه گیرهای فلزی حتی در اثر ضربه هایی با سرعت کم هم مستعد فرورفتگی و خم شدن بودند.

 

طی پنج دهه، با تغییر در مقررات ایمنی تصادفات، تولیدکنندگان اتومبیل مجبور شدند در طراحی اولین نوع سپرها تجدید نظر کنند. آنها تمرکز خود را به سمت توسعه مولفه‌هایی متمرکز کردند که بتوانند نیرو را از بین ببرند تا آسیب خودرو را به حداقل برسانند و ایمنی مسافر را تضمین کنند.
این امر منجر به توسعه سیستم‌های ضربه گیری شد که دارای سختی کمتر و انعطاف پذیری بیشتری بودند.

براکت سپر نقش مهمی در ضربه گیری اولیه و جذب و هضم نیروی وارده دارند. در بعضی از وسایل نقلیه، براکت‌های قابل خرد شدن نصب می‌شود تا به جذب شوک کمک کنند.
از آنجای که انرژی جنبشی بیشتر صرف خرد کردن این اجزا به عنوان اولین قطعات برخورد کننده می شود، انرژی کمتری به اجزای حیاتی مانند موتور و کابین مسافر منتقل می‌شود.

 

انواع براکت‌های سپر کدامند ؟

براکت‌ سپر به طور معمول از چهار ماده پلاستیکی، فولاد، آلومینیوم و فایبرگلاس ساخته می شود.

براکت سپر فولادی

دهه‌ها است که از فولاد در سیستم‌های سپر استفاده می‌شود زیرا این آلیاژ به عنوان ماده‌ای مقاوم شناخته شده است. بر خلاف فولاد ضد زنگ، قطعات فولاد کربن برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی به رنگ و تصفیه نیاز دارند.

براکت سپر آلومینیومی

قطعات آلومینیومی، دوام فولاد را بدون افزودن وزن اضافی بر روی وسیله نقلیه فراهم می‌کنند. این ماده همچنین قابلیت انعطاف پذیری بیشتری داشته و در هنگام ساخت تمایل کمتری به ترک خوردن دارد و مقرون به صرفه تر از فولاد است.

براکت سپر پلاستیکی

بیشتر قطعات خودرو که قبلا از فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شدند، اکنون با پلاستیک‌های سنگین ساخته می شوند. این مواد که اغلب تحت عنوان ترموپلاستیک شناخته می‌شوند، برای مقاومت در برابر حرارت، ضربه و آسیب‌های شیمیایی ساخته شده‌اند. مزیت اصلی آن نسبت به نمونه‌های فلزی  این است که مستعد زنگ زدگی و خوردگی نیست.

براکت سپر فایبرگلاس

براکت‌های فایبرگلاس اغلب با ضربه گیرهای ساخته شده از مواد مشابه جفت می‌شوند. این نوع براکت ماشین با دوام و انعطاف پذیری مشهور است. در حالی که می‌تواند خم شود و شکل خود را تا حدی ثابت نگه دارد، می‌تواند در صورت برخورد با نیروی قابل توجهی مستعد ترک شود.

چه زمانی باید براکت سپر را تعویض کرد ؟

هر زمانی که ضربه ای به سپر وارد شد، باید براکت سپر را از نظر خرابی بررسی کرد. رانندگی با براکت آسیب دیده می‌تواند ایمنی خودرو شما را کاهش دهد. اگر براکت سپر به درستی محکم نشده باشد، ممکن است هنگام رانندگی شکسته شده و با افتادن در مسیر جاده برای دیگران خطراتی را ایجاد کند.

زنگ زدگی و خوردگی می تواند باعث ضعیف شدن و کاهش مقاوت پایه یا براکت سپر خودرو شود. به این نکته نیز توجه کنید که تعویض سریع قطعات زنگ زده و خورده برای محافظت از سایر اجزای وسیله نقلیه شما در برابر صدمه دیدن بسیار مهم است.

 

از اینکه با سایت لوازم یدکی خودروهای چینی باباپارت همراه بودید از شما متشکریم.

تلگرام
فیسبوک
لینکدین
واتساپ
ایمیل

ما را در تلگرام دنبال کنید

ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *