به باباپارت خوش آمدید برای ارتباط با فروشگاه یا خرید حضوری با ما تماس بگیرید.

02191016160 یا 09192138807 (از 8 صبح الی 11 شب در کلیه روزها بدون تعطیلی)

02133530814 یا 02133530814 (از 9 صبح الی 6 عصر)

کم شدن روغن موتور و دلایل آن | با اینکه ماشین سالمه ولی باز روغن کم میکنه؟ (۲ دلیل اصلی)

با اینکه ماشین سالمه ولی باز روغن کم میکنه؟ (2 دلیل اصلی)

دلایل کم شدن روغن موتور

کم شدن روغن موتور ماشین یکی از اتفاقات نگران کننده است که ممکن است دردسر بسیار زیادی را به دنبال داشته باشد. روغن موتور خودرو یکی از اجزای بسیار حیاتی خودرو است که معمولاً باید بعد از هر ۵ هزار الی ۷ هزار کیلومتر عوض شود.

کم شدن روغن موتور شاید در ابتدا مشکلات چندانی را به وجود نیاورد اما کم شدن روغن موتور می‌تواند باعث خرابی پیستون‌ها، خرابی سیلندر موتور و خرابی رینگ پیستون‌ها و بسیاری از خرابی‌های پرخرج شود. تعمیر موتور ماشین در حالی که برای مدتی بدون روغن موتور بوده است هزینه‌های بسیار زیادی را به همراه می‌آورد.

در این مقاله از وبسایت باباپارت؛ مرجع خرید لوازم یدکی خودروهای چینی، به دلایل کم شدن روغن موتور می‌پردازیم که بررسی این دلاین می‌تواند از کم شدن روغن موتور ماشین شما جلوگیری کرده و خودروی شما را سالم نگهدارد. دلایل مهم کم شدن روغن موتور شامل موارد زیر می‌شود که در این مقاله به ۳ مورد مهم آن پرداخته‌ایم.

  •  خرابی کارتل
  • پارگی شیلنگ روغن
  • خرابی واشرها
  • استفاده از روغن موتور نامرغوب
  • تبخیر روغن
  • خرابی رینگ پیستون
  • خرابی گج روغن

یکی از سوالاتی که تا به حال  ذهن بسیاری از دارندگان خودرو رو به خود مشغول کرده این است که همه قطعات ماشین ما سالم است ولی باز هم ماشین روغن کم می کند.

برای خرید لوازم یدکی نیسان کلیک کنید.

همانطور که که در سری مقالات قبلی در مورد روغن سوزی خودرو مفصل اشاره شده است، جهت یاد آوری چند دلیل روغن سوزی خودرو را متذکرمی شویم.

روغن موتور یکی از سیال‌های حیاتی در ماشین است و در مقام قیاس شاید بتوان آن‌را همانند خون در بدن آدمی دانست؛ لذا به هنگام خرید روغن موتور، بسیار دقت نموده و سعی کنید خریدتان در درجه اول بر اساس توصیه‌های سازنده باشد و چنانچه به هر دلیلی این امر برایتان میسر نیست؛ قبل از خرید روغن از یک کارشناس با تجربه راهنمایی بگیرید تا از مشکلات احتمالی آینده جلوگیری به عمل آید.

اگر ماشینتان نشتی ندارد و لاستیک های ساق سوپاپ و رینگ و پیستون موتور سالم هستند ولی باز هم ماشینتان روغن کم می کند، علت می تواند به دو مورد دیگر هم مربوط باشد. معمولاً دلیل اصلی روغن کم کردن ضعیف شدن رینگ و پیستون می باشد.

روغن نامرغوب

ساده ترین دلیلی که باعث می شود روغن کم کند کیفیت بسیار پایین خود روغن موتور و بخار شدن آن می باشد. بهترین کار این است که روغن موتور خوب داخل ماشین بریزید و مطمئن باشید اصلاً ضرر نمی کنید.

در مقاله علائم خرابی اویل پمپ، در رابطه با علامت های خرابی پمپ روغن مطالعه کنید.

گیج روغن

گیج روغن

یکی از ساده ترین دلایل روغن کم کردن ماشین که شاید فکرش هم نکنید این است که شما میخواهید روغن ماشین را چک و گیج روغن را درمیارید ولی وقتی میخواهید گیج را ببندید کم دقتی می کنید و گیج را به درستی نمی بندید و گیج به اصطلاح کیپ نمی شود و همین باعث بخار شدن روغن موتور می شود.

 تبخیر شدن روغن

روغن که مخلوطی از روغن پایه و افزودنی هاست، مانند هر مایع، مجاز به مقداری تبخیر است. هرچه دما بالاتر باشد میزان تبخیر نیز بیشتر خواهد بود. روغن درون موتور به صورت پیوسته درحال گردش و تلاطم است و با تمامی قطعات داغ و متحرک برخورد می کند، پس طبیعی است مقداری از آن تبخیر شود.

یکی از دلایل کم شدن روغن موتور، سوختن آن در موتور است که در مقاله “۶ راه جلوگیری از روغن سوزی” درمورد جلوگیری از این اتفاق صحبت کرده‌ایم.

اگر این بخارها جمع شود، با فشار آوردن به آب بندهای موتور مانند کاسه نمدها و واشرها باعث خرابی موتور شده و در محفظه کارتل فشار زیر پیستون ها افزایش پیدا می کند که باعث کاهش راندمان موتور می شود. برای جلوگیری از این اشکال ها طراحان این بخارات را وارد محفظه احتراق می کنند و آن ها را می سوزانند.

کاهش بخشی از آن در اثر تبخیر در موتور خودرو است. تبخیر شدن  در مناطق گرمسیر کشور مانند شهرهای جنوبی کمی بیشتر است. روغن های نامرغوب و تقلبی در بازار بسیار بیشتر تبخیر می شوند.

برای خرید لوازم یدکی نیسان دیزل کلیک کنید.

 علت تبخیر شدن روغن

کلام آخر پیشنهادات کمپانی را چک کنید

جالب است بدانید که هر کارخانه‌ی سازنده خودرو علاوه بر این‌که خودروی تولیدی خود را معرفی می‌کند روغن مناسب آن را نیز معرفی می‌نماید. به طور مثال کارخانه پژو برای ماشین پژو ۲۰۶ توصیه شده از توتال استفاده می‌نماید.

افزون بر این حد مجاز و تعریف شده‌ای برای کم کردن مقدار روغنی که در مسافتی خاص و معین استفاده می‌شود، مشخص شده است که البته بیشتر مصرف کنندگان توجهی به آن ندارند.

به عنوان مثال این شرکت برای موتور XU7 مقدار کم کردن تا ۵/۰ لیتر در هر ۱۰۰۰ کیلومتر را مجاز اعلام کرده است اما بیشتر مصرف کنندگان این میزان از کاهش را دلیلی بر بی‌کیفیت بودن روغن می‌دانند و اقدام به تعویض کامل آن می‌نمایند در حالی‌که این میزان از کاهش امری است که کاملاً طبیعی است و این امکان وجود دارد که پس از افزودن همان نوع و به همان مقدار روغن مشکل کم بودن روغن ماشین را بر طرف کنند.

حتماً روغن ماشینتان را نهایتاً هر ۳ یا ۴ روز یکبار چک کنید تا اگر روغن کرده بود قبل از اینکه موتور آسیب جدی ببیند به آن رسیدگی کنید.

برای یادگیری روش‌های شناخت لنت باکیفیت و نگهداری بهتر از آن به مقاله ترفندهای افزایش طول عمر لنت مراجعه کنید.

تلگرام
فیسبوک
لینکدین
واتساپ
ایمیل

ما را در تلگرام دنبال کنید

ما را در تلگرام دنبال کنید

2 پاسخ

  1. سلام من تیبا۲صفرگرفتم ۱۱۰۰۰تاکارکرده درب روغن باز میکنم یه مقدار بخار داره رو۴۰۰۰تا روغن عوض کردم نیم لیتر کم کرده مشکلش چیه

    1. سلام دوست عزیز وقت بخیر . بهترین کار این هست که ببرید مکانیک بررسی کنند اما احتمالا یا روغن از ماشین چکه کرده یا اینکه روغن میسوزه مشکل از رینگ و پیستون هست اگر دود مشکی هم از ماشین خارج میشه . موفق باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *