به باباپارت خوش آمدید برای ارتباط با فروشگاه یا خرید حضوری با ما تماس بگیرید.

02191016160 یا 09192138807 (از 8 صبح الی 11 شب در کلیه روزها بدون تعطیلی)

02133530814 یا 02133530814 (از 9 صبح الی 6 عصر)

دانستنی های مهم لنت ترمز خودرو

یکی از اصلی ترین نکات در رابطه با یک خودرو، مسئله امنیت سرنشینان آن است. از مهمترین قطعاتی که به این امر مربوط بوده، سیستم ترمز و وجود لنت ترمز در این بخش می باشد.

چون با اصطکاکی که در چرخ ها ایجاد میکند باعث می‌شود تا سرعت ماشین کم شده و منجر به توقف خودرو و در نهایت امنیت جان سرنشینان شود. در این مقاله از باباپارت، مرجع تامین لوازم یدکی نیسان، به اهمیت سلامت لنت ترمز و ترفندهایی برای بیشتر کردن طول عمر لنت می‌پردازیم.

ترکیبات لنت ترمز

لنت ترمز از چه ترکیباتی تشکیل شده است؟

برای ساخت یک لنت یک سری از عناصر، که هرکدام از این عناصر ویژگی های منحصر به فردی به لنت می دهند در داخل دستگاهی شبیه به میکسر مخلوط  و با هم ترکیب می شوند. هنگامی که ترکیب مورد نظر یکنواخت شد، تحت فشار درآمده و لنت ساخته می شود.

برای خرید لوازم یدکی نیسان کلیک کنید.

لنت ها وقتی که داخل کالیپر قرار میگیرند، کالیپر، در این قسمت لنت ها را بالاتر از دیسک چرخ بدون تماس نگه میدارد. هنگامی که شما پدال ترمز رو فشار نداده اید نگه میدارند و اجازه میدهند زمانی که پدال ترمز رو فشار دادید لنت ها به دیسک چرخ نسبت به فشاری که به پدال وارد میکنید، فشار وارد کنند و باعث توقف و یا کاهش سرعت دیسک شوند.

نحوه قرار گرفتن کالیپر

در درون کالیپر دو عدد لنت قرارداده می شود. معمولاً یا سمت راست یا سمت چپ مایل نسبت به دیسک چرخ قرار میگیرد و لنت را مهیا جهت درگیر شدن با دیسک چرخ میکند، ترکیبات بسیار زیادی در لنت ها به کاربرده می شود. در رابطه با این لنت ها اگر بخواهیم طول عمر بیشتری به آنها دهیم، از آهن در این لنت ها بیشتر استفاده میکنیم.

برای خرید میخ پولک لنت نیسان کلیک کنید.

اگه بخواهیم صدا را بیشتر بگیریم و بی صدا تر باشند و سوت نکشند  باید به آن  آزبست ( Asbestos) اضافه شود. عناصر دیگری مثل کربن (c) که باعث کاهش ساییدگی در بلند مدت می شود و باعث می شود طول عمر و قدرت بیشتری داشته باشد و ترکیب های دیگر که هرکدام از آنها ویژگی های منحصر به فردی به این لنت ها میدهند و باعث میشوند که ترکیب ها و استاندارد هایی بالاتر یا پایین تری داشته باشند.

یک نکته قابل توجه هم متذکر شویم هنگامی که لنت را در دست میگیرید حتماً از دستکش استفاده نمایید. چون حاوی یک سری مواد شیمیایی است که سبب آسیب به بدن می شود.

برای عیب یابی شمع های خودرو مقاله علائم خرابی شمع خودرو را مطالعه کنید.

برای خرید لوازم یدکی نیسان دیزل کلیک کنید.

 چک کردن لنت ترمز بدون برداشتن چرخ

۱- بازرسی بصری

در اکثر ماشین ها، اگر می‌خواهید لنت‌های ترمز را بدون برداشتن چرخ چک کنید، می‌توانید لنت‌ها را از طریق سوراخ‌های روی چرخ ببینید. همچنان توصیه می‌کنیم وسیله نقلیه خود را روی جک بلند کنید، زیرا با بلند شدن چرخ زاویه بهتری خواهید داشت و همچنین به شما کمک می‌کند وقتی فشاری روی چرخ وجود ندارد، لنت را بیشتر ببینید.

از چراغ قوه خود برای بازرسی لنت ترمز استفاده کنید. اگر شروع به نازک شدن کرده است، ممکن است به زودی به دنبال جایگزینی باشید. به عنوان یک قانون کلی، لنت ترمز شما باید ضخیم‌تر از ۱/۴ اینچ باشد. اگر فکر می‌کنید لنت‌های ترمز شما ۱/۴ اینچ یا نازک‌تر هستند، وقت آن است که لنت‌های ترمز جدیدی را انتخاب کنید. در حین نگاه کردن، مراقب هرگونه بی نظمی دیگر در پد باشید.

برای خرید لنت جلو کفشکی نیسان کلیک کنید.

۲- بررسی ضخامت پد

دقت در ترمزهای شما مهم است. گاهی اوقات، بازرسی بصری آن را قطع نمی‌کند. در این موارد، می‌خواهید یک نی یا ابزار نرم و انعطاف‌پذیر مشابهی بگیرید که می‌توانید برای اندازه‌گیری پهنای لنت‌های ترمز روی آن علامت بزنید.

نکته:  این روش ۱۰۰ ٪ دقیق نیست. شما می‌توانید نسبت به بازرسی بصری به تنهایی تصور بهتری نسبت به ضخامت لنت ترمز خود داشته باشید، اما به اندازه برداشتن چرخ و اندازه گیری مستقیم لنت ترمز دقیق نیست. برای اندازه گیری، نی را در کنار لنت ترمز بلغزانید تا زمانی که احساس کنید انتهای آن با خود ترمز تماس می‌گیرد. استفاده از مواد نسبتاً نرم برای این مهم است تا به طور تصادفی لنت ترمز را خراش ندهید.

۳- بررسی سایش و پارگی ناهموار

ساییدگی و پارگی نایکنواخت می‌تواند به این معنی باشد که یک لنت ترمز نازک‌تر از بقیه است و به محض اینکه لنت ترمز شما به آن نیاز داشت، همه آن‌ها باید تعویض شوند. حتی اگر همه ترمزهای شما در نگاه اول ضخامت یکسانی داشته باشند، مشکلات دیگری وجود دارد که باید به دنبال آن باشید.

برای خرید لنت جلو ABS نیسان کلیک کنید.

روش‌هایی برای بیشتر کردن طول عمر لنت

نحوه رانندگی کردن یکی از مهمترین فاکتورهای طول عمر لنت است. جدا از جنس و کیفیت لنت، نحوه رانندگی و ترمز گرفتن شما در میزان طول عمر لنت بسیار تاثیرگذار است.

مواردی که به افزایش طول عمر لنت کمک می‌کند شامل موارد زیر می‌شود:

  • رانندگی با سرعت مجاز
  • عدم ترمز گرفتن هنگام گاز دادن
  • عدم ترمزگیری زیاد در ترافیک
  • رانندگی با خودروی سبک
  • اجتناب از ترمزگیری ناگهانی و محکم

رانندگی با سرعت بالا، راننده را مجبور میکند تا ترمزهای متعدد، طولانی و محکم بگیرد، گاز دادن و همزمان ترمز گرفتن مصرف لنت را بالا برده و عمر لنت را کاهش می‌دهد. در ترافیک سعی کنید همراه با جریان ترافیک شوید و از ترمز گرفتن‌های متعدد اجتناب کنید. سعی کنید خودروی خود را سنگین نکنید، رانندگی با خودروی سنگین نیاز به ترمز گرفتن طولانی دارد.

ترمزهای ناگهانی و محکم به لنت‌ها شوک وارد می‌کند و ممکن است باعث خرابی، شکستگی و از بین رفتن انسجام لنت شود. بنابر این افزایش طول عمر لنت به رانندگی شما بسیار مرتبط است. در پایان برای مطالعه مقاله دلایل سوت کشیدن لنت ترمز ماشین اینجا کلیک کنید.

 

تلگرام
فیسبوک
لینکدین
واتساپ
ایمیل

ما را در تلگرام دنبال کنید

ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *