به باباپارت خوش آمدید برای ارتباط با فروشگاه یا خرید حضوری با ما تماس بگیرید.

02191016160 یا 09192138807 (از 8 صبح الی 11 شب در کلیه روزها بدون تعطیلی)

02133530814 یا 02133530814 (از 9 صبح الی 6 عصر)

دقیق ترین راه تست کردن صفحه کلاچ | ۶ روش تشخیص تمام شدن دیسک و صفحه

دقیق ترین راه تست کردن صفحه کلاچ

تست صفحه کلاچ

تست صفحه کلاچ یکی از ترفندهایی است که هر راننده ماهر و صاحب ماشین بلد باشد. تست دیسک و صفحه کلاچ به شما نشان می‌دهد که آیا زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ رسیده است یا هنوز می‌توانید از همان دیسک و صفحه استفاده کنید. همان طور که شما نیز میدانید بدون باز شدن موتور امکان بازدید از صفحه و دیسک کلاچ وجود ندارد و نمی توان به طور دقیق در مورد این دو قطعه اظهار نظر کرد ولی به طور کلی می توان با توجه به نشانه هایی در خودرو و چند تست ساده دانست که چه میزان از صفحه کلاچ سالم است.

در این مقاله از فروشگاه لوازم یدکی خودروهای چینی باباپارت قصد دارد دقیق ترین روش تست کردن صفحه کلاج را به شما ارائه دهد.

بهترین روش‌های تست صفحه کلاچ و شامل موارد زیر می‌شود که در این مقاله به مهم‌ترین و کارآمدترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • تست صفحه کلاچ با دنده ۲
  • استشمام بوی سوختگی بعد از روشن شدن ماشین
  • توجه به نرم جا رفتن دنده
  • کاهش چشمگیر شتاب
  • شل شدن پدال کلاچ
  • ضربه خوردن پدال کلاچ

اسب بخار، در کل زمان معقول برای تعویض کلاچ پس از ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر است اما این عدد با توجه به نوع رانندگی می‌تواند کم و زیاد شود.

برای مثال اگر در شهر رانندگی می‌کنید و مخصوصاً در ترافیک زیادی باشید، ممکن است این عدد به بین ۳۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر برسد.

از طرفی اگر کسی در مسیرهای جاده ای یا اتوبانی بیشتر تردد کند و از کلاچ زیاد استفاده نکند، این عدد به ۷۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر افزایش پیدا می‌کند.

برای تهیه قطعات یدکی نیسان روی “خرید لوازم یدکی نیسان” کلیک کنید.

۱- آماده کردن شرایط تست

شرایط تست صفحه کلاچ

در مقاله علائم خرابی بلبرینگ گیربکس با این قطعه و علائم و دلایل خرابی آن آشنا شوید.

برای تست کردن سالم بودن صفحه کلاچ شما باید ترمز دستی ماشین را بخوابانید، ماشین را در دنده چهار و گاز بدهید تا دور موتور به بالای دو هزار برسد.

وقتی دور موتور حدود ۲ هزار و پانصد برسد همه شرایط برای تست کردن برقرار است.

برای خرید “خرید لوازم یدکی نیسان دیزل” کلیک کنید.

۲- بریم برای تست کردن

بعد از اینکه شرایط فراهم شد باید کلاچ را نه خیلی سریع و نه خیلی آرام رها کنید. اگر ماشین حرکت کرد، صفحه کلاچ تمام شده ولی اگر خاموش شد سالم است و مشکلی ندارد. اگر در دنده ۲ بگذارید اکثراً ماشین ها حرکت می کنند. یکی از بخش‌هایی که باعث می‌شود انرژی حرکتی به گیربکس و دیسک و صفحه منتقل شود میل لنگ است که در مقاله “میل لنگ چیست” درمورد آن مفصل توضیح داده‌ایم.

یکی دیگر از این تست ها که می توان آن را انجام داد تا از سالم بودن صفحه کلاچ اطمینان حاصل کردن این است که ماشین را در دنده ۲ قرار دهیم و پای خود را به ناگهان از روی کلاچ برداریم اگر ماشین شروع به حرکت کرد نشانگر این موضوع است که عمر صفحه کلاچ شما تمام شده است و نیاز به تعویض صفحه کلاچ دارید ولی اگر ماشین خاموش شد و حرکت نکرد باشد خوشحال باشید چرا که نیازی نیست صفحه کلاچ را تعویض کنید و هنوز صفحه کلاچ شما نو و سالم است.

اگر در هنگام رانندگی چراغ روغن ماشینتان روشن شد بدانید اوضاع بحرانی است و باید ۸ اقدام حیاتی که در مقاله “علت روشن شدن چراغ روغن” آوردهشده را انجام دهید.

همچنین وقتی که  صفحه و کلاچ به طور کامل رو به اتمام باشد دنده های خودرو علی الخصوص دنده ۱ و دنده عقب به خوبی جا نمی رود.

در این حالت دیگر نباید زیاد با خودرو رانندگی کرد چرا که قطعا دیسک و صفحه آخرین روزهای خود را سپری می کند و ممکن است در بین راه شما را یاری نکند.

برای “خرید دیسک و صفحه نیسان” کلیک کنید.

۳- بقیه نشانه هایش چیست؟

نشانه های تست صفحه کلاچ

اگر ماشینتان با اینکه شمع های خوبی دارد ولی در سربالایی ها توان ندارد، پدال کلاچ سفت شده، دنده عقب بدجا میرود و اتاق ماشین لرزش دارد، صفحه کلاچ ماشینتان احتمالاً به اتمام رسیده است. معمولاً صفحه کلاچ خوب حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر کار می کند!

بهترین راه برای تشخیص تمام شدن دیسک و صفحه این است که در حال حرکت با سرعت ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر خودرو را در دنده ۴ قرار دهید و پا را تا انتها بر روی پدال گاز فشاز دهید.

اگر موتور خودرو شما به صدا افتاد و زوری برای شتاب گرفتن نداشت یعنی دیسک و صفحه شما سالم است اما اگر به طور ناگهانی شتاب گرفت و کمی پرش داشت، این یعنی دیسک و صفحه با هم درگیر نیست و نیاز به تعویض دارد.

برای خواندن مطالب بیشتر در خصوص علائم تمام شدن صفحه کلاچ به این لینک مراجعه فرمایید.

۴- کلام آخر؛ نکوبش!

اگر صفحه کلاچ ماشینتان تمام شد، بهترین کار اینکه یک صفحه کلاچ نو بخرید و آن را تعویض کنید. معمولاً ۹۰ درصد صفحه هایی که کوبیده می شوند فایده ای ندارند و ماشین مجدداً لرزش پیدا می کند. برای مطالعه دلایل بد جا رفتن دنده ماشین، مقاله “علت جا نرفتن دنده ماشین” را مطالعه کنید.

در مقاله دلایل بیرون پریدن دنده ماشین می‌توانید علت بیرون پریدن دنده ماشین حین رانندگی را مطالعه کنید.

تلگرام
فیسبوک
لینکدین
واتساپ
ایمیل

ما را در تلگرام دنبال کنید

ما را در تلگرام دنبال کنید

5 پاسخ

  1. درود ، بسیارخوب ، راهنمایی درست و بجایی در باره دیسک و کلاژ داده است سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *