به باباپارت خوش آمدید برای ارتباط با فروشگاه یا خرید حضوری با ما تماس بگیرید.

02191016160 یا 09192138807 (از 8 صبح الی 11 شب در کلیه روزها بدون تعطیلی)

02133530814 یا 02133530814 (از 9 صبح الی 6 عصر)

زمان تعویض زنجیر تایم + فیلم آموزش تعویض زنجیر تایم + زنجیر تایم چانگان

زمان تعویض زنجیر تایم چانگان

تعویض تسمه تایم یا زنجیر تایم ؟ زمان تعویض زنجیر تایم !

تسمه تایم چانگان را چه زمان باید تعویض کرد؟

جهت خرید تسمه تایم یا زنجیر تایم چانگان کلیک کنید.

پاسخ سریع:

خودروهای چانگان موجود در ایران یعنی سی اس ۳۵ (CS35) و ایدو (EADO) تسمه تایم ندارند و به صورت زنجیرتایم کار می کنند. اما این یعنی چه ؟ این به این معنی است که زنجیر تایم چانگان تا زمان مشخصی نیازی به تعویض ندارد.  برای بیان همه چیز در مورد زمان تعویض زنجیر تایم چانگان، ابتدا لازم است موارد زیر را بدانیم:

عملکرد سیستم زمان بندی

موتور همه ی ماشین ها به صورت یک سیستم چهار زمانه کار می کنند که شامل مرحله های مکش، تراکم، انفجارو تخلیه می باشند؛ در طی کامل این چهار مرحله میل سوپاپ ها یکبار و میل لنگ دوبار به دور خود میچرخد؛ به رابطه ی بین چرخش بین میل سوپاپ ها و میل لنگ سیستم تایمینگ و یا زمان بندی گفته میشود. این سیستم کنترل حرکت پیستون و سوپاپ های موتور ماشین در داخل سیلندر رو برعهده دارد.

 

معرفی، مشخصات، عکس ها و قیمت چانگان CS55 پلاس

برای مطالعه این مطلب کلیک کنید.

 

تسمه تایم و زنجیر تایم

مقایسه-زنجیر-تایم-با-تسمه-تایم

زنجیرتایم و تسمه تایم عملکرد مشابهی دارند؛ تفاوت بین این دو در مواد تشکیل دهنده و محل قرارگیریشان است که به ترتیب از فلز و لاستیک تقویت شده ساخته شده اند. در ابتدا تنها از زنجیرتایم استفاده می شدکه در دهه ی ۱۹۶۰ میلادی پونتیاکاولین موتور ۶ سیلندر خطی را با مکانیزم تسمه تایم ابداع کرد.

تسمه ها بی صداتر و به دلیل جنسشان ارزان تر اند؛ زنجیرتایم ها که در داخل سینی و روغن موتور قرار دارند ، نسبت به تسمه ها که بیرون موتور و متمایل به خشک و شکستن شدن هستند ، عمر بالاتری دارند. اگرچه در سال های اخیر برخی خودروسازان از جمله چانگان با بهبودهایی در زمینه ارتعاش و سر و صدای زنجیرتایم، دوباره به آنها روی آوردند و تسمه را جایگزین زنجیر تایم کردند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زنجیر تایم می توانید به مطلب “زنجیر تایم چیست” مراجعه کنید!

نحوه قرارگیری زنجیر تایم

زنجیر تایم ها توسط قطعه ای به نام زنجیر سفت کن (تسمه سفت کن) در جای خود نگه داشته می شوند که با فشار روغن موجود در موتور کنترل می شود؛ یعنی اگر فشار روغن شما به هر دلایلی خیلی کم شود زنجیر سفت کن و در نتیجه سیستم تایمینگ عملکرد درستی نخواهند داشت.

زنجیرتایم چانگان

چانگان cs35

در زمان خرابی تسمه تایم و زنجیر تایم چه آسیبی می رسد؟ اگر زمان تعویض زنجیر تایم چانگان رعایت نشود چه اتفاقی می افتد ؟

در فرآیند نگه داری صحیح این اتفاق بروز نخواهد داد، اما در زمان بروز اتفاق نتیجه ی مطلوبی ندارد. چون:

اگر زنجیرتایم در سرعت کمی پاره شود، جدا می شود و هیچ آسیب دیگری نمی رساند. شما با تهیه و نصب یک کیت تایم جدید مشکل را حل میکنید؛ اما اگر در دور موتور بالایی این اتفاق بروز دهد، هر چیز که بر سر راه خود باشد را از بین خواهد برد. تعمیر ممکن اما گران خواهد بود.

 

معرفی، مشخصات، عکس ها و قیمت چانگان CS75 پلاس

برای مطالعه این مطلب کلیک کنید.

 

در مورد تسمه تایم،خرابی معمولا در هنگام استارت و یا خاموش کردن موتور اتفاق می افتد که بالاترین مقدار تنش بر روی تسمه می باشد. در موتور استاندارد، با تعویض کیت تایم مربوطه مشکل حل خواهد شد. اما اگه موتور به طور کامل تنظیم نباشد، تعدادی سوپاپ خم و یا گیت سوپاپ ها می شکنند.

اما اگر خرابی در سرعت بالای دور موتور اتفاق بیوفتد ، سوپاپ ها می شکنند ، به داخل سیلندر پرتاب میشوند ، شاتون ها را خم و پیستون ها را خراب می کنند. سپس با از هم پاشیدن پیستون ها، شاتون ها به بلوک و کارتل روغن فشار وارد می کنند. اگر فکر می کنید که به نظر می رسد که تعمیرات امکان پذیر نیست ، درست است.

تایمینگ درست

تایمینگ-درست-زنجیر-تایم

در خودروهای مجهز به زنجیر تایم ، پیشنهاد میشود در هر ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد ، برای بررسی ، به یک مکانیک مراجعه کنید. اگر در زنجیر تایم مشکلی وجود داشته باشد، موتور از حالت زمان بندی ( تایمینگ ) درست خارج شده و موارد بحرانی موتور از کار می افتد، یا افت قابل توجهی در قدرت بروز می دهد و سر و صدای زیادی تولید می کند.

در خودروهای مجهز به تسمه تایم نیز مواردی مشابه اتفاق می افتد. در این نوع خودروها نیز پیشنهاد میشود در هر ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد ، قطعه جدید جایگرین شود. همچنین بیشتر خودروسازان توصیه میکنند که در زمان خرابی تسمه تایم یا واتر پمپ ، هر دو آنها تعویض گردند.

 

مشخصات، عکس ها و قیمت شاسی بلند جدید چانگان UNI T

برای مطالعه این مطلب کلیک کنید.

 

تعمیر و نگه داری

تعمیر و نگهداری بسیار مهم است. اگر سازنده خودروی شما توصیه می کند قطعات خاصی را در بازه زمانی مشخصی تعویض کنید، آن را انجام دهید. پشت گوش انداختن آن ها بسیار پرخطر است و ممکن است تعمیراتی را انجام دهد که بسیار هزینه بر باشند.

اگر خودروی استفاده شده ای را خریداری کرده اید و مطمئن نیستید که آیا مکانیزم تایم (زمان بندی) و زمان تعویض زنجیر تایم چانگان شما چه زمانی است، به یک مکانیک مراجعه کنید.

آموزش تعویض زنجیر تایم خودرو

 

 

تلگرام
فیسبوک
لینکدین
واتساپ
ایمیل

ما را در تلگرام دنبال کنید

ما را در تلگرام دنبال کنید

یک پاسخ

  1. سلام من برلیانس اچ۳۳۰ دارم دیشب تو اتوبان یهو خاموش شد امداد خودرو اومد گفت زنجیر تایم رد کرده آیا هزینه تعمیرش خیلی بالا هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *