به باباپارت خوش آمدید برای ارتباط با فروشگاه یا خرید حضوری با ما تماس بگیرید.

02191016160 یا 09192138807 (از 8 صبح الی 11 شب در کلیه روزها بدون تعطیلی)

02133530814 یا 02133530814 (از 9 صبح الی 6 عصر)

شغال دست چیست ؟ سگ دست چیست ؟ (معرفی، عکس، قیمت)

شغالدست چیست ؟

شغال دست چیست ؟

شغال دست قطعه ای است که نقش انتقال نیرو به سگ دست را دارد و قسمت های میل فرمان، میل و سیبک فرمان به واسطه ی شغال دست به سگ دست وصل می شود.

شغال دست

شغال دست نیز مانند سگ دست چدنی است و در اثر فشار یا ضربه ممکن است آسیب ببیند و یا بشکند که در این موارد بایستی این قطعه تعویض گردد.

 

سگ دست چیست – نقش سگدست در خودرو

سگ دست چیست - سگدست چیست

سگ دست (سگدست) یا لولای دونی یکی از اجزای جلوبندی خودرو است که در دو سیستم فرمان و جلوبندی خودور نقش دارد.  از مهم ترین قسمت های خودرو از نظر فنی، جلوبندی آن است که متشکل از مجموعه ای از سیستم چرخ و سیستم تعلیق است.
هر یک از این سیستم ها از بخش های متعددی تشکیل شده اند و سیستم فرمان خودرو، این جلوبندی را کامل می کند. همگی این بخش ها و سیستم ها باهم مرتبط بوده و تعامل دارند و همچنین بعضی بخش ها جزئی از هر دوسیستم جلوبندی هستند.

سگ دست ماشین به انگلیسی که با نام “steering knuckle” شناخته می شودف یک قطعه چدنی از سیستم چرخ خودرو است که وظیفه انتقال وزن اتاق و بدنه را به زمین و چرخ ها دارد. سگ دست با نام نشیمنگاه چرخ نیز شناخته می شود که درواقع روی محور فرمان تعبیه می شود و موجب چرخش چرخ ها حول این محور می گردد.

محل قرارگیری سگ دست

سگدست نقش کلیدی در بخش جلوبندی خودرو داشته و وظیفه نگهداری چرخ ها و به حرکت درآوردن آن ها را در مسیر مورد نظر دارد. این قطعه همچنین مانند لولایی برای چرخش چرخ حول محور فرمان عمل می کند.
سگ دست نقطه تلاقی دیسک ترمز، فرمان، توپی و سایر اتصالات چرخ‌ها و محل اتصالات میل کمک در سیستم تعلیق مک‌فرسون است. علاوه بر این موارد، سگدست وسیله‌‌ای برای یاتاقان بندی چرخ حول محور خود می باشد. سگ دست توسط پین بزرگی روی محور خودرو لولا شده و درنتیجه متحرک است و دو سر آن نیز قابل حرکت به سمت راست و چپ است.

انیمیشن نحوه کارکرد سگ دست ماشین

 

براکت سپر چیست ؟

 

انواع سگ دست خودرو

سگدست چرخ جلو

اندازه سگ دست برای خودروهای مختلف، متفاوت است و بسته به وضعیت قطعات متصل به بازوهای آن، میزان زاویه بازوها متغیر است؛ لذا برای خرید این قطعه باید به مدل خودرو توجه داشته باشید.
همچنین سگ دست در چرخ های جلو و عقب متفاوت است و در چرخ های جلو نقش ایجاد زاویه را دارد اما در چرخ های عقب که ثابت هستند، بازوی فرمان پذیر سگ دست ضرورتی ندارد.

سگدست چرخ جلو

سگ دست چرخ جلو به عنوان رابطی جهت انتقال قدرت گیربکس به چرخ عمل می کند. قطعاتی که به سگدست جلو متصل می شود شامل پلوس و کاور پلوس، بلبرینگ چرخ و دیسک ترمز هستند. پلوس قسمتی است که قدرت گیربکس را به چرخ ها منتقل می کند و در بخش مرکزی سگ دست تعبیه شده است.
همچنین کاورپلوس قسمتی است که از نشستن گرد و غبار روی نقطه اتصال پلوس و سگ دست جلوگیری می کند. جنس کاور پلوس از لاستیک است که خاصیت ارتجاعی دارد و در بخش مرکزی سگ دست قرار می گیرد.

بلبرینگ چرخ

بلبرینگ چرخ شامل دو قسمت متحرک و ثابت است که روی سگدست قرار می گیرد تا قابلیت تحرک خود را حفظ کند. درنتیجه قسمت متحرک آن توسط دو ردیف ساچمه که قابلیت چرخیدن و حرکت نسبت به قسمت ثابت را دارند را حفظ می کند.
بخش ثابت بلبرینگ هم به وسیله پیچ و مهره به سگ دست متصل می شود. بر روی بازوهای سگدست چهار سوراخ به منظور اتصال قسمت ثابت وجود دارد که درصورت رزوه دار بودن، برای محکم کردن پیچ ها نیاز به مهره نیست.

دیسک ترمز

دیسک ترمز بخشی است که روی قسمت متحرک قرار می گیرد و دائماً با چرخیدن چرخ ها حرکت می کند و دارای یک کاور است که روی سگ دست قرار می گیرد.
به طور کلی می توان گفت که در سگدست چرخ های جلویی، ابتدا کاور دیسک ترمز قرار می گیرد و پس از آن به ترتیب بلبرینگ و دیسک ترمز قرار می گیرند. در واقع این قطعات نقش برقراری ارتباط بین سگ دست و رینگ و لاستیک را از طریق دیسک چرخ دارند.

سگدست چرخ عقب

سگدست چرخ عقب

سگ دست چرخ های عقب مخروطی شکل بوده و برای حرکت چرخ های عقبی خودرو دو دیفرانسیل طراحی شده است به گونه ای که از مرکز آن ها پلوس عبور می کند.

نشانه ها و علائم خرابی سگ دست

سگ دست درواقع قطعه ای کم استهلاک است و گاهی در اثر فشار، ضربه و مواردی از این قبیل که در تصادفات رخ می دهد، صدمه می بیند که این صدمات بیشتر روی زاویه چرخ ها مشاهده می شود. لذا فرمان خودرو به یک سمت کشیده می شود و می چرخد که این موجب می شود طبق ها و فنرها آسیب ببینند و تنظیم جلوبندی آن کاملاً به هم بریزد.

علائم خرابی سگدست
در این مواقع توصیه می شود که سگ دست تعویض شود چراکه هم قطعه ای ارزان و موجود در بازار است و اینکه تعویض آن دشوار نیست. انحراف خودرو می تواند ناشی از دلایل دیگری ازجمله کم و زیاد بودن باد لاستیک، ساییدگی لاستیک و موارد دیگر باشد ولی چنانچه به خودرو ضربه شدیدی وارد شده باشد و یا تصادفی رخ داده باشد، توصیه می شود که سگ دست خودرو بررسی شود.

 

انواع عکس سگ دست ماشین

عکس سگدست پراید

در تصویر زیر می توانید انواع سگدست پراید را مشاهده کنید که این قطعه در مدل های قدیمی (سگدست پراید قدیم) و مدل های دارای ترمز ABS (سگدست پراید جدید) دارای یک تفاوت جزئی بوده که در تصویر مشخص است.

سگدست پراید

عکس سگدست تیبا

سگدست تیبا

عکس سگدست پژو

سگدست پژو

عکس سگدست سمند

سگدست سمند

عکس سگدست ۲۰۶

سگدست ۲۰۶

عکس سگدست پیکان

سگدست پیکان

عکس سگ دست ولا

در این تصویر می توانید سگ دست خودرو ولا را مشاهده کنید که به نوعی یکی از قطعات جلوبندی راین ولا وی ۵ به حساب می آید.

سگدست ولا وی 5 راین

عکس سگدست کامیون

سگدست کامیون

 

تلگرام
فیسبوک
لینکدین
واتساپ
ایمیل

ما را در تلگرام دنبال کنید

ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *