به باباپارت خوش آمدید برای ارتباط با فروشگاه یا خرید حضوری با ما تماس بگیرید.

02191016160 یا 09192138807 (از 8 صبح الی 11 شب در کلیه روزها بدون تعطیلی)

02133530814 یا 02133530814 (از 9 صبح الی 6 عصر)

بهترین روش محافظت از موتور توربو | ۴ روش محافظت از موتور توربوشارژر

محافظت از موتور توربو

بهترین روش های محافظت از موتور توربو

در این مطلب قصد داریم تا به بررسی روش محافظت از موتور توربو شارژ بپردازیم، در ادامه با ما همراه باشید.

توربوشارژ چیست ؟

“القای اجباری” اصطلاحی نیست که اکثر ما با آن آشنا باشیم، عبارتی که ما شنیده ایم: توربوشارژرها و سوپرشارژرها هستند.

القاء اجباری که ابتدا در دهه ۲۰ شمسی ابداع شد، تنها منحصر به خودرو های پیشرفته بود اما به تازگی در دهه ی گذشته در خودرو های شهری متداول تر شده است. تقریباً همه ی مدل های فولکس ‌واگن در سال گذشته و نزدیک به ۳۰٪ از کل اتومبیل های جدید فروخته شده در سال اخیر توربو شارژ بودند.

فواید عملی القاء اجباری بسیار قانع کننده است. این امر باعث می شود موتور کوچک مانند موتور بزرگتر – سریعتر و قدرتمندتر – اما با مصرف سوخت و آلایندگی کمتر باشد.

مکانیزم القاء اجباری

القای اجباری توسط سوپر شارژرها یا توربوشارژرها اعمال میگردد. هر دو یک سیستم خارجی متصل به موتور هستند، اما بسیار متفاوت عمل می کنند.

توربوشارژرها مجموعه ای از توربین ها هستند که از طریق جریان گازهای اگزوز می چرخند و هوا را فشرده می کنند تا به داخل محفظه احتراق پمپ شود. در اصل، هوای بیشتر به معنای قدرت بیشتر است.

بنابراین خودروهای توربوشارژ دارای اسب بخار و گشتاور بیشتری نسبت به خودروهای تنفس طبیعی هستند. توربوها بسیار کارآمد هستند زیرا از گازهای اگزوزی استفاده می کنند که پیش تر از آن هیچ سودی نداشته اند.

توربوشارژر

توربوشارژ

سوپر شارژرها هم کمپرسورهایی هستند که هوای بیشتری را به داخل موتور پمپ میکنند، اما در آنها از تسمه ای استفاده می شود که توسط موتور به حرکت در می آید، بنابراین خود آنها نیر مصرف کننده انرژی هستند. به همین دلیل، سوپر شارژرها به اندازه توربوشارژرها کارآمد نیستند. آین مکانیزم معمولا در خودرو های غیر معمول استفاده می شود.

سوپر شارژر

سوپرشارژ

بنابراین بیایید به توربوها که صداهای جذاب تری دارند، توجه کنیم.

برای پی بردن به اینکه آیا ماشین شما دارای توربو شارژ است یا نه؟ ساده ترین راه جستجوی در سایت گوگل است. فقط سال ساخت، سازنده و مدل خودروی خود را جستجو کرده و به دنبال آن کلمه “موتور” را اضافه کنید و خواهید دید که آیا ماشین شما توربوشارژ است یا خیر. اگر ۲.۰T را ببینید ، “T” مخفف توربو است.

تشخیص توروبشارژر و سورشارژر

تشخیص توروبشارژر و سورشارژر

حال اگر ماشین شما توربو است، لازم است روش محافظت از موتور توربو را بدانید.

محافظت از موتور توربو شارژ با این روش ها

۱.تعویض منظم روغن

سیستم های توربو از قطعات در حال حرکت ساخته شده است که با سرعت بسیار زیاد می چرخند و تحت فشار و حرارت بالایی کار می کنند. این بدان معنی است که آنها برای کاهش سایش و بهترین عملکرد به روان کاری مداوم با روغن موتور با کیفیت نیازمند است.

تعویض منظم روغن یک روش موثر در محافظت از موتور توربو شارژ است! روغن موتور به قدری مهم است که در برخی از سیستم های توربو پیشرفته یک مخزن اختصاصی روغن وجود دارند که روغن را از طریق توربو به گردش درمی آورد.

برای بهترین کارایی توربوشارژر، حداقل هر ۵۰۰۰ کیلومتر روغن موتور ماشین خود را با روغن مناسب جایگزین کنید. در کتابچه راهنمای خودروی شما مناسب ترین روغن برای خودروی شما پیشنهاد شده است.

۲. موتور را گرم کنید

دومین روش محافظت از موتور توربو توجه به دمای روغن است. روغن موتور هنگام سرد شدن غلیظ می شود و به راحتی در موتور جریان نمی یابد. بنابراین تا زمانی که روغن گرم نشده، قطعات متحرک در معرض خطر سایش و آسیب بیشتری قرار دارندو این موضوع کاملا در مورد توربوها صادق می کند.

هربار که شروع به رانندگی میکنید، زمان گرم شدن روغن موتور را به خاطر بسپارید و سبک رانندگی خود را طبق آن تغییر دهید. بیش از حد تهاجمی بودن، فشار زیادی را روی پمپ روغن برای گرداندن روغن غلیظ وارد میکند. روغن غلیظ، عملکرد ضعیف تری در روغن کاری قطعات متحرک دارد و این موضوع می تواند باعث ایجاد مشکل در سیستم توربو شود.

موتور را گرم کنید

برای ۱۰ دقیقه اول رانندگی یک اتومبیل سرد، پدال گاز را به آرامی فشار دهید تا فشار روی موتور محدود شده و از ساییدگی غیرضروری سیستم توربو جلوگیری کنید تا موتور به دمای مطلوبی برسد.

معمولاً در دمای ۹۶ درجه سانتیگراد موتور به دمای مطلوب میرسد و امکان رانندگی به صورت دلخواه و بی خطر فراهم می شود.

Boost .۳ را به حداقل برسانید

Boost اصطلاحی است که برای توصیف هوای باربر و پمپ شده توسط توربو به داخل سیلندرها. با دور ماندن از آن، شما فشار کمتری را به توربو و منیفولد خروجی (https://babapart.com/coupa/253-exhaust-manifold-machining) وارد می کنید و به این ترتیب طول عمر آنها را افزایش می دهید.

بوست به طور معمول در RPM های بالاتر به وفور بیشتر تولید می شود، بنابراین مراقب باشید که چقدر به گاز فشار وارد می کنیدو در زمان های ممکن دور موتور را پایین نگه دارید.

در نظر داشته باشید که دما سنج، سریع تر از روغن گرم می شود؛ بعد از اینکه خودرو در دمای مطلوب قرار گرفت، چند کیلومتری صبر کنید. با در نظر گرفتن حدسیات، ایده خوبی است که برای افزایش اطمینان ، حداقل ۷ الی ۸ کیلومتر قبل از فشار آوردن به موتوربه رانندگی ادامه دهید. به این ترتیب می توانید محافظت از موتور توربو خود را انجام دهید.

دلیل اطمینان از گرم شدن روغن در اتومبیل توربوشارژها به این دلیل است که چرخش توربوها در دور موتور بالا بسیار زیاداست (زیاد به معنای صدها هزار دور چرخش در دقیقه است) و روغن سرد و چسبناک امکان روغن کاری آن را ندارد.

۴. فرصت خنک شدن را به موتور بدهید

این روش محافظت از موتور توربو برای بسیاری از افراد شگفت آور است، چون قرار دادن ماشین در حالت پارک و خاموش کردن آن کاری است که بیشتر ما به آن عادت داریم. در حالی که توربوها هنگام رانندگی گرمای زیادی تولید می کنند و اگر موتور را فوراً خاموش کنید، این گرما باقی می ماند و روغن را در سیستم توربو میجوشاند و منجر به ایجاد ذرات کربنی می شود که می تواند باعث خوردگی و سایش زودرس موتور شود.

پیشنهاد می شود در هنگام نزدیک شدن به مقصد از دور موتور و فشار کم تری استفاده کنید تا موتور در دمای کمتری کار کند؛ پس از رانندگی، فرصت دهید تا موتور برای چند دقیقه در حالت درجا کار کند تا توربو به اندازه کافی خنک شود و روغن داخل موتور نجوشد.

این نکات گرچه ممکن است بسیار ساده و پیش پا افتاده باشند اما پیروی از آنها برای نگه داشتن موتور، توربو و منیفولد در بهترین شرایط و به حداقل رساندن هزینه های تعمیر حیاتی است.

 

تهیه شده توسط: سایت لوازم یدکی خودروهای چینی بابا پارت

تلگرام
فیسبوک
لینکدین
واتساپ
ایمیل

ما را در تلگرام دنبال کنید

ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *