به باباپارت خوش آمدید برای ارتباط با فروشگاه یا خرید حضوری با ما تماس بگیرید.

02191016160 یا 09195900184 (از 8 صبح الی 11 شب در کلیه روزها بدون تعطیلی)

02133530814 یا 02133530814 (از 9 صبح الی 6 عصر)

نکات ضروری نگهداری از گیربکس اتوماتیک

نگهداری از گیربکس اتوماتیک

نگهداری از گیربکس اتوماتیک

گیربکس های اتوماتیک واقعاً لذت بخش و راحت هستند ، به خصوص هنگامی که در ترافیک رانندگی می کنیم. با این وجود مواردی برای نگهداری از گیربکس اتوماتیک وجود دارد که حتما باید به آنها توجه کرد.

این روزها گیربکس های اتوماتیک همه جا هستند. بیشتر رانندگان به دلیل راحتی بیشتر گیربکس های اتوماتیک را انتخاب می کنند. اما آیا این بدان معنا است که گیربکس های اتوماتیک نیاز به توجه و مراقبت کمی دارند؟

خیر. در واقع ، گیربکس اتوماتیک یکی از پیچیده ترین قسمت های خودرو هستند. نبود اطلاعات کافی در مورد گیربکس های اتوماتیک می تواند باعث ایجاد هزینه های تعمیر ، نگه داری و یا ناامنی شود.

با این حال، اگر از آن به خوبی مراقبت کنیم، می تواند دوام بسیار زیادی داشته باشد. بنابراین مهم است که در مورد نکات تعمیر و نگهداری گیربکس های اتوماتیک خود و همچنین راه هایی برای تشخیص هرگونه مشکل جزئی قبل از تبدیل شدن آن به مشکل بزرگی دیگر، اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشیم.

شایع ترین آسیب – داغ شدن گیربکس

شایع ترین مشکل گیربکس های اتوماتیک، بالا رفتن دمای آنهاست. در دماهای زیاد، روغن (روان کننده) بازدهی خود را از دست داده، اکسیده شده و مقدار زیادی از رسوبات را در داخل گیربکس به وجود می آورد. در هنگام قرار گرفتن در معرض گرمای کنترل نشده ، نشت گیرها و واشرهای داخل گیربکس خشک و باعث ایجاد نشتی می شوند. در این زمان قطعات فلزی تاب بر می دارند و دیر یا زود، منجر به خرابی گیربکس ما می شوند.

داغ شدن گیربکس اتوماتیک

علت گرمای بیش از حد می تواند ناشی از ناتوان بودن سیستم خنک کننده، واتر پمپ معیوب، رادیاتور کثیف و یا عوامل دیگر باشد. بنابراین برای نگهداری از گیربکس اتوماتیک مهم است که ماشین خود را به طور منظم و صحیح سرویس کنیم. البته لازم است در هوای بسیار گرم از دور موتور کمتری استفاده کنیم تا از به وجود آمدن گرمای بیش از حد جلو گیری شود.

توجه نکردن به نشتی های روغن

همیشه باید از هرگونه نشتی در زیر ماشین خود آگاه باشیم و به خاطر داشته باشیم که هر نوع نشتی می تواند بسیار مهم باشد و ممکن است زندگی ما و همچنین مسافران را به خطر بیندازد. لازم است با رویت هر گونه نشتی روغن ، آن را با یک مکانیک آموزش دیده ، در میان بگذاریم.

بررسی نکردن وضعیت روغن گیربکس

عاقلانه است که وضعیت و میزان مایعات گیربکس را با هر بار تعویض روغن موتور بررسی کنیم. به این ترتیب ، میتوانیم زمان درستی را برای تعویض آن انتخاب کنیم.

روغن گیربکس باید بیشتر متمایل به رنگ قرمز باشد تا قهوه ای تیره. برای تعیین فاصله زمانی مناسب تعویض آن ، باید دفترچه راهنمایی ماشین خود را چک کنید اما به طور کلی ،تعویض آن پس از هر ۵۰،۰۰۰ کیلومتر توصیه شده است.

همچنین توصیه می شود که دقیقا از همان روغن گیربکس پیشنهاد شده در دفترچه راهنما استفاده کنیم و با هر بار تعویض روغن فیلتر گیربکس را نیز تعویض کنیم. در نهایت، هرچه انتقال قدرت پاک تر باشد ، روان تر عمل خواهد کرد.

دخالت دائم در سیستم گیربکس:

در حالت پیش فرض گیربکس تلاش میکند دور موتور را پایین نگه داشته و باعث کاهش سایش و فشار شود.

در بیشتر ماشین ها نیز حالت بهینه ای (ECO) تعبیه شده تا مصرف سوخت و دور موتور کنترل شود. با استفاده کمتر از حالت M و S اجازه می دهیم گیربکس بهترین موقعیت ها را بیابد و از آنها برای مدیریت سوخت و استهلاک استفاده کند.

تعویض دنده ی نادرست

نکته ی مهم دیگر در استفاده و نگه داری اصولی از یک گیربکس اتوماتیک ، تعویض درست بین حالت های رانندگی است. در واقع ، تا توقف کامل ماشین هیچوقت نباید به R و P تغییر حالت داد.

همچنین باید همیشه برای خارج شدن از حالت پارک (P) پدال ترمز را تا انتها بفشاریم. عدم رعایت این موارد ممکن است به پین قفل گیربکس آسیب جدی وارد کند.

انداختن وزن ماشین در زمان پارک کردن بر روی گیربکس

لازم است بدانیم در هنگام پارک کردن برای برداشتن فشار وزن ماشین از روی گیربکس ، ابتدا باید پدال ترمز را بفشاریم ، سپس کنترلر تعویض دنده را در وضعیت خلاص (N) قرار داده و ترمز دستی ( ترمز پارک ) را بکشیم ، سپس پدال ترمز را رها کرده و مطمئن می شویم تا ماشین در حالت سکون است. ماشین را خاموش کنیم و در نهایت حالت گیربکس را در حالت (P) قرار دهیم.

خلاص کردن (N) در سرازیری ها

خلاص نکردن ماشین در سرازیری ها علاوه بر حفظ سلامت گیربکس ، سرعت ماشین را محدود کرده و باعث افزایش ایمنی می شود. خلاص بودن (N) گیربکس در سرازیری ها ، تامین روغن مورد نیاز را متوقف کرده و روغن کاری لازم گیربکس انجام نمی شود.

 خلاص کردن (N) پشت چراغ قرمزها یا ترافیک

گاهی اوقات برای کاهش مصرف سوخت ، ممکن است وضعیت گیربکس را بین N و D تغییر دهیم. در حقیقت ، با نگه داشتن جعبه دنده در حالت رانندگی (D) و فشردن ترمزها ، به مراتب فشار کمتری را به ماشین وارد می کنیم. در هنگام تغییر مکرر حالت رانندگی ، آسیب زیادی به گیربکس وارد می شود. پشت چراغ قرمزهای طولانی نیز می توان بدون خلاص کردن (N) ترمز دستی را کشید و تا سبز شدن چراغ منتظر ماند.

 رانندگی با سرعت زیاد قبل از گرم شدن موتور

انجام این کار خصوصا در فصل های سرد سال یک اشتباه بزرگ است. روغن سرد ، غلیظ تر است و قادر به روغن کاری مفید نیست . حداقل یک دقیقه برای گرم شدن موتور و گیربکس ماشین زمان بگذاریم و تا گرم شدن کامل ماشین با آرامش و سرعت کمتری رانندگی کنیم.

نکاتی مهم در استفاده از گیربکس های اتوماتیک

تقریباً همه گیربکس های اتوماتیک دارای حالت های زیر هستند:

حالت های گیربکس های اتوماتیک

(P.( PARKING حالت پارکینگ (جعبه دنده در حالت قفل قرار می گیرد ، اگر ماشیندر حالت پارک است باید این موقعیت را انتخاب کنیم)

(R.(REVERSE حالت دنده عقب

(N.(NEUTRAL حالت خنثی (همان خلاص در اتومبیل های انتقال دستی)

(D.(DRIVING حالت رانندگی

(M.(MANUAL حالت انتخاب دنده دستی +.اضافه کردن دنده-.کاهش دنده

و در بعضی گیربکس های اتوماتیک:

(S.( SPORT حالت اسپرت (برای افزایش واکنش دریچه گاز و بکار گیری حداکثر توان موتور، تعویض دنده دیرتر و در دور موتور بالاتری انجام میشود)

(L.( LOW حرکت با دنده سنگین ( برای تعادل بیشتر در سرعت های کم ، مانند رانندگی در ترافیک پایین تپه ها )

۱.( PARKING) حرکت تنها در دنده یک

۲.( PARKING) محدود کردن دنده ها به دو دنده ی اول

نکته: در هنگام حرکت، حالت گیربکس را تغییر ندهید و برای تغییر بین حالت های مختلف گیربکس ، توقف کامل کنید. البته گیربکس های جدید با تغییر حالت های رانندگی با سرعت کم بین حالت های R

در حالی که ماشین در حال حرکت است ، از PیاR تبدیل نکنید!

از رانندگی به سرعت آهسته و بیکار جلوگیری کنید.

اگرما باید در مدت زمان کوتاهی مکث کنیم (ترافیک) ، لازم نیست از D به P. تغییر دهید. ترمز دستی را بالا بکشید که ماشین ثابت باشد.

اگر در حالت ایستاده هستیم، به خنثی(N) بروید و پای خود را روی ترمز نگه دارید. این امر باعث قطع شدن درایو در چرخ ها می شود و از گرمای بیش از حد موتور جلوگیری می کند.

اگر در گل گیر کرده ایم و چرخ ها ادامه نمی یابند، گاز را فشار ندهید زیرا این امر می تواند به انتقال آسیب برساند. در عوض تماس بگیرید.

دقیقاً مانند اتومبیل گیربکس از پای راست برای ترمز استفاده کنید.

ترمز اتوماتیک اتومبیل کمتر کارآمد است ، بنابراین با احتیاط استفاده کنید.

نگهداری گیربکس مهم است – باید مرتباً سطح سیال انتقال را بررسی کنیم.

 

از اینکه با سایت بابا پارت (عرضه کننده لوازم یدکی اصلی خودروهای چینی) همراه بودید از شما متشکریم.

تلگرام
فیسبوک
لینکدین
واتساپ
ایمیل

ما را در تلگرام دنبال کنید

ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *