به باباپارت خوش آمدید برای ارتباط با فروشگاه یا خرید حضوری با ما تماس بگیرید.

02191016160 یا 09192138807 (از 8 صبح الی 11 شب در کلیه روزها بدون تعطیلی)

02133530814 یا 02133530814 (از 9 صبح الی 6 عصر)

علائم و دلایل خرابی توربو شارژر نیسان دیزل+ویدیوی آموزش تعمیر

علائم و دلایل خرابی توربو شارژر نیسان دیزل

توربو شارژر نیسان

توربو شارژر نیسا، همانطور که در سلسله مقالات مربوط به آن صحبت شد، یکی از مهم‌ترین و بهترین قطعات مکمل موتور نیسان و نیسان دیزل است. در ادامه این سلسله مقالات، در این بخش از مقالات باباپارت، فروشگاه اینترنتی تامین لوازم یدکی نیسان به علائم و دلایل خرابی توربوشارژر نیسان دیزل می‌پردازیم.

در این مقاله از روش گردآوردی اطلاعات به صورت میدانی، تجربی و استفاده از اطلاعات افراد موثق و موفق در این حوزه، استفاده شده است.

برای “خرید لوازم یدکی نیسان” اینجا و همچنین برای “خرید لوازم یدکی نیسان دیزل” اینحا کلیک کنید.

نحوه کارکرد توربوشارژر نیسان دیزل

همانطور که در مقاله  * توربو شارژر نیسان چیست و چه وظیفه ای دارد؟ * گفته شد، زمانی که دود های تولید شده توسط موتور با سرعت زیاد به پره‌های کارتریج یا مغزی توربوشارژر می خورد ، آن را می چرخاند و شفتی که به آن و پره ای دیگه در سمت هوا قرار دارد را نیز می چرخاند. پره ای دوم که با نیروی شفت چرخانده میشود در زمان چرخش خود هوا را می مکد و با فشار بیشتری آن را به داخل مدار موتور وارد میکند.

چرا باید مراقب توربوشارژ نیسان دیزل باشیم؟

شفت توربو شارژ بین ۵,۰۰۰ تا ۱۲,۰۰۰ دور در دقیقه میچرخد و از آنجایی که توربوشارژر های یاتاقانی ( توربوشارژ نیسان دیزل از همین نوع) بر پایه وجود روغن کار میکند و حساسیت روغن در کار کرد توربو شارژر به قدری بالاست که در صورت عدم وجود روغن کافی کمتر از چند ثانیه توربوشارژ آسیب جدی میبیند یا خراب میشود. همین طور این دور بالا به قدری زیاد است که وجود کمترین لرزش یا لقی باعث از بین رفتن شفت ، توربین و کمپرسور و حتی قطعات مجاور میشود. پس حتما مطالب رو به دقت بخونید تا در زمان مناسب به داد توربو شارژر ماشین خود برسید و از هزینه های میلیونی جلوگیری کنید .

نکات کلیدی در رابطه با نگهداری از توربو شارژر نیسان دیزل ( توربو یاتاقانی) :

از آنجایی که شفت توربو شارژ در مواقعی بیش از ۱۲,۰۰۰ دور دقیقه می چرخد باید به تعمیر دوره ای آن توجه کافی داشت. پیشنهاد میشود حتما هر دو سال یکبار یا هر ۱۰۰,۰۰۰ کیلومتر یکبار میزان لقی کارتریج رو توسط یک مکانیک با تخصص مرتبط اندازه بگیرید و مطمئن شوید که میزان لقی بیشتر از استاندارد نباشد. کوچکترین لقی در قسمت کارتریج میتواند به قیمت تعویض کامل توربوشارژر باشد . در تهیه و تعمیر توربو شارژر صرفه جویی نکنید .در صورت مشاهده ایراد با خرید یه دست کیت تعمیری توربوشارژ نسبت به تعویض قطعات مصرفی اقدام کنید تا میزان لقی کارتریج مورد قبول باشد و به این روش چندین میلیون تومان صرفه جویی کنید.

برای خرید توربو شارژر ADP دوبل دایکست دیزل کلیک کنید

برای خرید کارتریج (مغزی توربو شارژر) ADP دیزل اینجا کلیک کنید.

نشانه‌های خرابی توربوشارژ

علاوه بر تعمیرات و بررسی های دوره ای ، چند نشانه به صورت ظاهری و شنیداری وجود دارد که ایراداتی در توربوشارژر را نشان میدهد، این موارد شامل:

  1. کاهش چشمگیر توان موتور
  2. افزایش مصرف بنزین
  3. صدای بلند سوت کشیدن
  4. دود کردن ماشین به صورت غیر طبیعی و گاهی به رنگ آبی

البته شنیدن سوت بلند یکی از معمول ترین نشانه‌های ایراد در توربوشارژرها است.

ایرادات توربو شارژر نیسان دیزل

توربو شارژر نیسان دیزل با کد TF035 که طراحی شده برای موتور های میتسوبیشی است. این توربوشارژر ساده ترین توربوشارژری ست که میتونه میتوان طراحی کرد. وجود سیستم های کمکی و طراحی های پیچیده تر طول عمر یک توربوشارژر را افزایش میدهد اما در طراحی توربو شارژ نیسان دیزل از ساده ترین روش ممکن استفاده شده که البته باعث کاهش هزینه های تعمیر نیز میگردد اما نیاز به مراقبت و تعمیرات دوره ای منظم تر میباشد.

از اونجایی که توربو  شارژر ها مورد استفاده در موتور های دیزلی نیسان از ساده ترین نوع های توربو شارژ هستند ، ایراداتی در استفاده بلند مدت را به وجود می آوردند ، از مهم ترین نواقص این توربوشارژر تویین اسکرول نبودن آن است که باعث افزایش لگ توربو یا همان تاخیر در گاز خوردن ماشین در دور موتور ای پایین است.

برای خرید عایق حرارت گیر استیل توربو شارژر ( سوپر ) ایرانی نیسان دیزل اینجا کلیک کنید.

همچنین برای خرید عایق نمدی ( حرارت گیر توربو شارژر ) ایرانی نیسان دیزل اینجا کلیک کنید.

ایراد بعدی نداشتن دریچه برقی است که کنترل بر روی خروج دود را محدود میکند. باید حتما در مواقع رانندگی با نیسان دیزل این مورد را در نظر داشته باشیم تا به موتور و قطعات موتوری آسیب های جدی نزنیم.  برای دانستند بهترین راه حل و توضیحات کاملتر حتما ویدیوی زیر رو ببینید:

استفاده از کارتریجی بدون تکنولوژی آب خنک (WATER COOL) باعث کاهش عمر آن نیز میگردد.وجود سیستم آب خنک باعث پایین آمدن دما قطعات داخلی توربوشارژر و در نهایت افزایش طول عمر آن میگردد.

آسیب پذیری بالا به دلیل عدم استفاده از بلبرینگ در چرخش مغزی کارتریج نیازمند مراقبتی بیشتر و تعویض آن در مدت کوتاه تر خواهد بود. البته از آنجایی که در توربو شارژر نیسان دیزل از یاتاقان به جای بلبرینگ استفاده شده است مزیت کاهش لگ توربو نسبت به توربوشارژر های بلبرینگی بهره میبرد.

شما می‌توانید خرید توربو شارژر Z TURBO پروانه دوبل دایکست ( سوپر ) نیسان دیزل را از طریق همین لینک در فروشگاه باباپارت انجام دهید.

مهمترین نکته در زمان نصب توربوشارژر

مهمترین نکته در زمان تعویض توربوشارژر نیسان که بعضی مواقع اصلا رعایت نشده و همین نکته کوچک باعث میشه توربو شارژر به محض نصب شدن روی ماشین خراب بشه و دیگه قابل استفاده نباشد ، عدم روغن کاری اولیه توربوشارژ است. این نکته معمولا توسط مکانیک هایی که تخصص کافی در تعویض توربوشارژ ندارند ، اتفاق می افتد و متاسفانه در همون ابتدا توربو را به صورت کامل از بین میبرد. برای جلوگیری از این اتفاق باید حتما قبل از نصب توربوشارژر را به صورت کامل از محل های تعبیه شده روغن کاری نمود و بعد اقدام نصب کرد. توربین ، شفت و کمپرسور توربوشارژر از ۵ تا ۱۲ هزار در دقیقه میچرخد و نبود روغن حتی ۱ ثانیه برای نابود کردن این قطعه یاتاقانی که بر پایه لغزش روغن کار میکند برای از کار انداختن آن کافیست.

رفع ایرادات توربوشارژ با کمترین هزینه

همانطور که گفته شد یکی از شایع ترین ایرادات یک توربو شارژر ، توپی کارتریج یا همان مغزی توربوشارژر است که در ۹۰% مواقع با تعویض این قطعه ایراد رفع میشود و تنها قطعه آسیب پذیر هیمن قطعه است.

برای خرید کیت تعمیری توربو شارژر نیسان دیزل کلیک کنید

همچنبن برای خرید لوله ( جنت،  شیلنگ ) منیفولد هوا به توربو شارژر نیسان دیزل اینجا کلیک کنید.

توربوشارژر های جدید با تکنولوژی دایکاست چه تفاوتی با مدل های قدیمی دارند؟

روش ریخته گری تحت فشار یا همان دایکاست که کاربرد آن در طراحی قطعات با ظاهری پیچیده و دقت بالاست، در طراحی و تولید کارتریج نیز استفاده میشود. افزایش طول عمر مغزی های توربوشارژر های یکی از نتیجه های استفاده از این روش ساخت است. در تعویض توربوشارژر ها پیشنهاد می گردد حتما از مغزی هایی تولید شده به روش دایکاست استفاده شود که طول عمری چند برابری دارند.

شما میتوانید برای خرید پیچ سوراخ دار لوله توربو شارژر نیسان دیزل کلیک کنید.

ما در مقاله “۴ نکته مهم در خرید توربوشارژر” از نکات مهم در هنگام خرید این قطعه گفتیم و در ادامه سلسله مقالات باباپارت در رابطه با توربوشارژر نیسان در مقاله قطعات تشکیل دهنده توربوشارژر نیسان بیشتر به این قطعه کاربردی خواهیم پرداخت.

تلگرام
فیسبوک
لینکدین
واتساپ
ایمیل

ما را در تلگرام دنبال کنید

ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *