به باباپارت خوش آمدید برای ارتباط با فروشگاه یا خرید حضوری با ما تماس بگیرید.

02191016160 یا 09192138807 (از 8 صبح الی 11 شب در کلیه روزها بدون تعطیلی)

02133530814 یا 02133530814 (از 9 صبح الی 6 عصر)

توربو شارژر نیسان دیزل با چه قطعاتی کار می‌کند؟|اجزای تشکیل دهنده توربوشارژر

قطعات توربو شارژر نیسان دیزل چیست و با چه قطعاتی کار میکند ؟

توربو شارژر نیسان

توربوشارژر نیسان یک قطعه مکمل مهم در موتور خودروهای نیسان و دیگر خودروها است که برای افزایش عملکرد موتور استفاده می‌شود. مشخصات دقیق توربوشارژر نیسان ممکن است بسته به مدل خودرو، سال تولید، نوع موتور و دیگر عوامل متغیر باشد. اما معمولاً مشخصات اصلی توربوشارژرها شامل موارد زیر می‌شود:

  1. ابعاد فیزیکی: ابعاد توربوشارژر بر اساس مدل و نوع موتور متغیر است. این ابعاد شامل قطر و طول کلاهک توربوشارژر و اتصالات ورودی و خروجی آن می‌شود.
  2. نوع توربوشارژر: توربوشارژرها می‌توانند توربوشارژرهای توام (twin-turbo) یا توربوشارژر تک‌توربو باشند. همچنین، می‌توانند توربوشارژرهای تعداد متغیری از پره‌ها و ویژگی‌های مختلف داشته باشند.
  3. فشار بارگذاری: این مشخصه نشان‌دهنده مقدار فشار هوای وارد شونده به موتور توسط توربوشارژر است. این فشار معمولاً بر حسب پوند بر اینچ مربع (psi) یا بار اندازه‌گیری می‌شود.
  4. جریان هوا: توربوشارژرها میزان جریان هوای تولید شده را تعیین می‌کنند. این مشخصه به واحد متر مکعب بر دقیقه (cubic meters per minute, m³/min) یا فوت مکعب بر دقیقه (cubic feet per minute, cfm) اندازه‌گیری می‌شود.
  5. نوع اتصالات: توربوشارژرها دارای اتصالات ورودی و خروجی برای اتصال به سیستم انتقال قدرت و سیستم تغذیه سوخت هستند.
  6. مواد ساخت: توربوشارژرها از مواد مختلفی مانند فولاد ضدزنگ، آلومینیوم و غیره ساخته می‌شوند. مواد ساخت توربوشارژر نیز می‌تواند تحت تأثیر قابلیت انتقال گرما و مقاومت در برابر فشار باشد.

در این مقاله از باباپارت مرجع تامین لوازم یدکی نیسان قصد داریم به اجزای تشکیل دهنده توربو شارژر نیسان بپردازیم.

در این مقاله از روش گردآوردی اطلاعات به صورت میدانی، تجربی و استفاده از اطلاعات افراد موثق و موفق در این حوزه، استفاده شده است.

برای “خرید لوازم یدکی نیسان” اینجا و همچنین برای “خرید لوازم یدکی نیسان دیزل” اینحا کلیک کنید.

همانطور که در مقاله  * توربو شارژر نیسان چیست و چه وظیفه ای دارد؟ * گفته شد، توربوشارژر یک فشرده ساز هواست که در موتور های احتراق داخلی استفاده می شود و با نام های مشابه توربو یا توربوشارژر نیز شناخته می‌شود ، این دستگاه القایی اجباری نیروی کار خود را از جریان خروجی دود اگزوز میگیرد.از این انرژی برای فشرده‌ سازی هوای ورودی موتور استفاده می‌کند که هوای بیشتری به معنی افزایش قدرت خروجی موتور خواهد بود.

زمانی که دود های تولید شده توسط موتور با سرعت زیاد به پره های کارتریج یا مغزی توربوشارژر می خورد ، آن را می چرخاند و شفتی که به آن و پره ای دیگه در سمت هوا قرار دارد را نیز می چرخاند. پره ای دوم که با نیروی شفت چرخانده میشود در زمان چرخش خود هوا را می مکد و با فشار بیشتری آن را به داخل مدار موتور وارد میکند.

قطعات توربو شارژر نیسان دیزل

در داخل یک توربوشارژ قطعات زیر استفاده شده است.

  • شفت
  • توربین
  • کمپرسور
  • کارتریج
  • چدنی اگزوز
  • حلزونی هوا
  • سوپاپ تخلیه (Wastegate) یا دریچه تخلیه مکانیکی

شما می‌توانید خرید توربو شارژر Z TURBO پروانه دوبل دایکست ( سوپر ) نیسان دیزل را از طریق همین لینک در فروشگاه باباپارت انجام دهید.

قطعات مرتبط توربو شارژر نیسان

توربوشارژ برای عملکرد بهتر در دور موتور های متفاوت نیاز به ارتباط با قطعات دیگری دارد که بازدهی آن را افزایش دهد. قطعات مرتبطی که به طور معمول در سیستم های توربوشارژها استفاده میشوند، عبارت اند از :

  1. اینترکولر ( سرد کننده هوا):  رادیاتوری که هوای ورودی به موتور رو بعد از اینکه توسط توربوشارژر تحت فشار قرار گرفته و داغ شده را خنک میکند.
  2. تزریق کننده آب: اسپری کننده آب در منیفولد هوا به جهت پایین آوردن دما هوای ورودی
  3. وسگیت: در دور موتور های بالا ، حجم دود های خروجی که توربین توربو شارژ را میچرخاند به قدری بالا میرد که میتواند ایمنی موتور را به خطر بیندازد. برای کنترل حجم دود خروجی وسگیت، در صورت نیاز دود اضافه را از دریچه ای جداگانه خارج میکند که وارد مسیر توربین نشود.
  4. شیر خروجی هوا: برای جلوگیری از توقف ناگهانی کمپرسور هوا هنگام بسته شدن دریچه گاز این قطعه اجازه خروجی هوای اضافه پشت دریچه گاز را  میدهد.

برای خرید عایق حرارت گیر استیل توربو شارژر ( سوپر ) ایرانی نیسان دیزل اینجا کلیک کنید.

همچنین برای خرید عایق نمدی ( حرارت گیر توربو شارژر ) ایرانی نیسان دیزل اینجا کلیک کنید.

ویسگیت چیست؟

از آنجایی که میزان تولید دود توسط موتور نسبت مستقیمی با دور موتور دارد و توربوشارژ طوری طراحی شده است تا از محدوده معمول دور موتور بیشترین استفاده رو کند ، در دورهای بالا میزان دور خروجی از موتور بیش از حد تحمل توربو است. به منظور این که دود های اضافه به توربوشارژر آسیبی نزند ، این دود های توسط مسیری جداگانه که توسط ویسگیت کنترل میشود، از مدار توربو خارج می گردد ویسگیت که در سر راه این خروجی جداگانه قرار دارد در زمانی که فشار دود به حد نصاب برسد باز میشود تا بخشی از دود را از مسیر توربین خارج کند.

برای خرید توربو شارژر ADP دوبل دایکست دیزل کلیک کنید

برای خرید کارتریج (مغزی توربو شارژر) ADP دیزل اینجا کلیک کنید.

علائم خرابی توربوشارژر نیسان” را در این مقاله مطالعه کنید + ویدیو.

چرا در موتورهای توربوشارژ از اینترکولر (سرد کننده هوا) استفاده می کنیم

بعد از اینکه توربوشارژ توسط کمپرسور هوا رو مقدار زیادی هوا رو مکیده و تحت فشار قرار میدهد ، دما هوا افزایش چشمگیری پیاده میکند. دما هوای بالا زمانی که وارد موتور میشود چند ایراد بزرگ دارد:

۱. دمای بالاتر باعث بالا رفتن دمای قطعات و کل موتور میشود و همینطور دما دود خروجی را هم افزایش میدهد که باعث افزایش فشار بر روی موتور و سیستم خنک کننده میشود.

۲.توانایی حلالیت گاز با دمای نسبت معکوس دارد؛ یعنی هرچقدر که دما پایین تر باشد اکسیژن بیشتری میتواند در خود داشته باشد، اکسیژن بیشتر در موتور مساوی است با انفجار قوی تر و قدرت بیشتر.

۳.فشرده سازی هوای داغ دشوار تر از هوای سرد است؛ یعنی موتور برای فشرده کردن هوای داغ در خود باید انرژی بیشتر تلف کند ، به قطعات آن فشار بیشتری وارد می شود و باعث کم شدن عمر آن می گردد.

از این سو قبل از اینکه هوای فشرده شده توسط توربوشارژ وارد موتور شود دمای آن توسط اینتر کولر یا همان سرد کننده هوا ، کاهش میابد.

برای خرید کیت تعمیری توربو شارژر نیسان دیزل کلیک کنید

همچنبن برای خرید لوله ( جنت،  شیلنگ ) منیفولد هوا به توربو شارژر نیسان دیزل اینجا کلیک کنید.

شما میتوانید برای خرید پیچ سوراخ دار لوله توربو شارژر نیسان دیزل کلیک کنید.

نکات مهم در استفاده از توربو شارژر نیسان

استفاده از توربوشارژر در نیسان و خودروها نیاز به مراعات نکات مهمی دارد تا عمر مفید توربوشارژر حفظ شود و مشکلات احتمالی کاهش یابد. در ادامه، تعدادی از نکات مهم در استفاده از توربوشارژر ذکر شده‌اند:

  1. گرما موتور: یکی از مهمترین عوامل در عمر مفید توربوشارژر، دمای موتور است. اطمینان حاصل کنید که موتور در دماهای مناسب کار می‌کند. گرما زیاد می‌تواند به آسیب به توربوشارژر منجر شود.
  2. سیستم روغن‌دهی: توربوشارژر نیاز به روغن تازه و تمیز دارد. سیستم روغن‌دهی خودرو باید به درستی عمل کند. برنامه‌ریزی تعویض روغن به موقع و استفاده از روغن مناسب از اهمیت بسیاری برخوردار است.
  3. سیستم خنک‌کنندگی: ارتقاء سیستم خنک‌کننده می‌تواند دمای هوای وارد شده به توربوشارژر را کاهش دهد. این امر می‌تواند به تقویت عملکرد توربوشارژر کمک کند.
  4. دور موتور: برخی از مدل‌ها نسبت به دور موتور حساسیت دارند. از این رو، رعایت دور موتور مورد نیاز توسط سازنده خودرو بسیار مهم است.
  5. محدودیت‌ها در مصرف سوخت: مصرف سوخت بالا می‌تواند به توربوشارژر آسیب برساند و عمر آن را کوتاه‌تر کند. رعایت نکات مرتبط با مصرف سوخت و اجتناب از استفاده از سوخت‌های نامناسب بسیار مهم است.
  6. آب و سوخت با کیفیت: مطمئن شوید که خودروی شما بهترین کیفیت سوخت و آب را مصرف می‌کند. آب و سوخت نامناسب می‌تواند به رسوبات و کربن‌ تبدیل شوند وبه توربوشارژر آسیب برساند.
تلگرام
فیسبوک
لینکدین
واتساپ
ایمیل

ما را در تلگرام دنبال کنید

ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *