به باباپارت خوش آمدید برای ارتباط با فروشگاه یا خرید حضوری با ما تماس بگیرید.

02191016160 یا 09192138807 (از 8 صبح الی 11 شب در کلیه روزها بدون تعطیلی)

02133530814 یا 02133530814 (از 9 صبح الی 6 عصر)

فروشگاه باباپارت

 

قطعات انواع خودروها

شلگیر چیست ؟ تفاوت شلگیر با گلگیر و گل پخش کن !

شلگیر چیست

شلگیر چیست ؟ کار شلگیر چیست ؟

شلگیر یکی از قطعات محافظتی خودرو است که در زیر گلگیر و دور چرخ ها نصب می شود. کار شلگیر خودرو این است که از ورود آب و خاک و گل به درون موتور، زیر بدنه و شاسی خودرو جلوگیری کند.

کار شلگیر چیست

هنگامی که چرخ های خودرو با سرعت از روی گل و لای رد شود، این مواد بر روی چرخ می چسبد و در اثر نیروی گریز از مرکز، با سرعت به اطراف پخش می شود. کار شلگیر این است که از ورود موادی که می تواند باعث کثیف شدن اجزای نزدیک به چرخ خودرو و پوسیدگی یا خرابی ها جلوگیری کند.

شکل و عکس شلگیر خودرو

شلگیر معمولا به شکل نیم دایره ساخته می شود که با کمک پیچ ها و پین هایی در دور لاستیک و زیر گلگیر قرار می گیرد. بر روی این قطعه تعدادی شیار جهت جریان داشتن هوا بین موتور و فضای بیرونی کنار چرخ ها وجود دارد. در زیر می توانید عکس چند نمونه شل گیر را مشاهده کنید.

عکس شلگیر - انواع شلگیر

جنس شلگیر چیست ؟

شلگیر به دلیل کاربردی که دارد باید در مقابل مواد مختلف از جمله روغن، ضد یخ، بنزین روغن ترمز، اسید، آب، گل و لای و انواع مواد مختلف مقاوم باشد. به همین منظور آن را از جنس پلاستیک منعطف و مقاوم می سازند.

جنس شلگیر - محل نصب شلگیر
جنس شلگیر معمولا از پلی پروپیلن و پلی استیلن است که آن را در مقابل حرارت، ضربه، و شرایط سخت آب و هوایی مقاوم می کند.

 

گلگیر چیست ؟

گلگیر چیست

گلگیر یکی از اجزای ظاهری بدنه خودرو به حساب می آید که در طرفین خودرو نصب می شود و گاهی بخش از بدنه یکپارچه خودرو است. وظیفه گلگیر، محافظت از لاستیک در مقابل برخورد اشیای بیرونی، کنترل ذرات گل و لای و سنگریزه و دادن زیبایی و جلوه ظاهری به خودرو است.

 

جنس گلگیر از چیست ؟

جنس گلیگیر - کاربرد گلگیر

به این دلیل که گلگیر خودرو باید در مقابل ضربات و آسیب های وارده احتمالی در تصادفات مقاوم باشد، در اغلب اوقات از فلز ساخته می شود.

گلگیر کجای ماشین است

البته در برخی خودروها از جمله رنو مگان، گلگیر از جنس فایبرگلاس ساخته شده که می تواند مزایا و معایبی داشته باشد. از مزایای گلگیرهای غیر فلزی، سبک بودن و کاهش وزن خودرو است و از معایب آن می توان به کاهش مقاومت در برابر ضربه ها اشاره کرد.

 

تفاوت شلگیر با گلگیر چیست ؟

شلگیر قطعه ای است که از رسیدن مواد به زیر اتاق و شاسی و گلگیر خودرو جلوگیری می کند و صرفا جنبه محافظتی در مقابل پاشیدن مواد را دارد. اما گلگیر علاوه بر این کاربرد، جنبه زیبایی و جلوگیری از ضربه را نیز برعهده دارد.
دیگر تفاوت شلگیر با گلگیر در جنس آن است که در گلگیر از جنس فلز و شل گیر از جنس پلاستیک مقاوم و منعطف ساخته می شود.

 

گل پخش کن چیست ؟

گل پخش کن چیست

گل پخش عملکردی مشابه شل گیر دارد اما با این تفاوت که قطعه ای کوچکتر و ساده تر است و در محل دیگری نصب می شود. گل پخش کن بر روی شلگیر و گلگیر خودرو نصب می شود و کار آن این است که از کثیف شدن بدنه و گلگیر خودرو جلگیری کند.

 

جنس گل پخش کن

جنس گل پخش کن در اکثر اوقات پلاستیک است تا در ضربات وارده و در مجاورت با رطوبت زنگ نزند. البته ممکن است در برخی خودروها از گل پخش کن فلزی نیز استفاده شود.

 

انواع گل پخش کن

انواع گل پخش کن خودروهای سواری و کامیون با یکدیگر متفاوت است زیرا ابعاد و کاربری آنها متفاوت است. در ادامه نمونه هایی از گلپخش کن را برای شما آورده ایم:

 

گل پخش کن سواری

گل پخش کن سواری - عکس گل پخش کن 206

گل پخش کن کامیون

گل پخش کن تریلی

 

تفاوت شلگیر با گل پخش کن

در بیشتر اوقات گل حاصل از چرخیدن چرخ، بر روی گلگیر و بدنه خودرو میریزد و ظاهری زشت به خودرو می دهد. گل پخش کن باعث جلوگیری از این اتفاق می شود و علاوه بر این، جنبه زیبایی هم دارد و برخی افراد برای اسپرت شدن خودرو از آن استفاده می کنند.

از اینکه با سایت بابا پارت، عرضه کننده لوازم یدکی خودروهای چینی همراه بودید، از شما متشکریم.

تلگرام
فیسبوک
لینکدین
واتساپ
ایمیل

ما را در تلگرام دنبال کنید

ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *