به باباپارت خوش آمدید برای ارتباط با فروشگاه یا خرید حضوری با ما تماس بگیرید.

02191016160 یا 09192138807 (از 8 صبح الی 11 شب در کلیه روزها بدون تعطیلی)

02133530814 یا 02133530814 (از 9 صبح الی 6 عصر)

بهترین زمان تعویض صفحه کلاچ (۸ روش تشخیص زمان تعویض صفحه کلاچ)

زمان تعویض صفحه کلاچ

مدت زمان تعویض صفحه کلاچ

شاید یکی از سوالات پرتکرار صاحبان خودرو این باشد که زمان تعویض صفحه کلاچ چه زمانی و پس از چقدر کارکرد است ؟ این سوال شاید بیشتر به این دلیل پیش می آید که نشانه واضحی برای پایان عمر و خرابی صفحه کلاچ وجود ندارد یا عموم مردم به راحتی توانایی تشخیص آن را ندارند.

کلاچ درسیستم انتقال نیروی خودرو وظیفه ی وصل و قطع‌کردن نیرو را به عهده دارد؛ درواقع کلاچ توان و نیرویی را که موتور تولید می‌کند را کنترل می کند. با گرفتن کلاچ، نیرو از موتور وارد جعبه ‌دنده می‌شود و دنده‌ها راحت تعویض می‌شوند.

در نتیجه حرکت ماشین زیر پایتان وابسته به دیسک، صفحه‌کلاچ و چند ابزار دیگر است! در واقع صفحه کلاچ جز آن دسته از قطعاتی است که مدام استفاده می‌شود و بعد از مدتی نیاز به تعویض پیدا می‌کند. اما چه زمانی؟

در این مقاله به توضیح بهترین زمان تعویض صفحه کلاچ و دلایلی که باعث خرابی صفحه کلاچ می شود می پردازیم.

تشخیص زمان تعویض صفحه کلاچ – نشانه های تمام شدن صفحه کلاچ

 

روش های تشخیص زمان تعویض صفحه کلاچ

موارد زیر می توانند نشان دهنده پایان عمر و زمان تعویض صفحه کلاچ باشد:

  1. ضعف شدید خودرو در حرکت سربالایی به معنای اتمام صفحه کلاچ است.
  2. اگر وقتی خودرو را در دنده ۱ قرار می‌دهید و پا را از روی کلاچ برمی‌دارید، ماشین شروع به لرزش‌های شدید می‌کند، زمان تعویض دیسک و صفحه فرا رسیده است.
  3. زمانی که پدال کلاچ سفت و خشک می‌شود، باید شاخک‌های مربوط به امور فنی خودرو را تیز کنید. چون این نشانه‌ای از فقدان حالت ارتجاعی و فنری پدال است و تلویحا به شما می‌گوید که باید آستین‌ها را برای عوض‌کردن صفحه کلاچ بالا بزنید.
  4. یکی دیگر از نشانه های زمان تعویض صفحه کلاچ این است که در هر بار رهاکردن پدال، پای شما هم در حرکتی سرعتی به عقب پرتاب می‌شود.
  5. یکی دیگر از نشانه‌های نیاز به تعویض صفحه کلاچ، سروصدایی است که دنده‌ها در هنگام عوض‌کردن به‌وجود می‌آورند.
  6. یکی از بهترین و اصولی‌ترین روش تشخیص زمان تعویض دیسک و صفحه این است که در حال حرکت با سرعت ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر بر ساعت، خودرو را در دنده ۴ قرار داده و پدال گاز را تا انتها فشار دهید. در این حالت اگر موتور خودرو شتاب گرفت و پرش داشت یعنی دیسک و صفحه با یکدیگر درگیر نیستند و زمان تعویض دیسک و صفحه فرا‌ رسیده است.
  7. شتاب اولیه و شتاب‌های ناگهانی که به دلیل انتقال ندادن نیروی موتور به گیربکس است و بخشی از قدرت موتور بین فلایویل و دیسک و صفحه هدر می‌رود.
  8. زمانی که پشت فرمان هستید و مشاهده می کنید ماشین زیاد گاز می‌خورد ولی سرعت و شتاب به آن نسبت افزایش نمی یابد. (علت اینکه ماشین گاز میخوره ولی راه نمیره !)

دلایل خرابی صفحه کلاچ خودرو

دلایل خرابی صفحه کلاچ خودرو

عموما اکثر رانندگان مبتدی، در ابتدای رانندگی شان، پای خود را بیش از حد بر روی کلاچ نگه می دارند و حتی در سرعت نیز پای خود را به صورت آهسته روی کلاچ گذاشته تا در مواقع ضروری آن را بفشارند.

اما دلایل متعددی برای خرابی صفحه کلاچ وجود دارد که در ادامه بررسی می کنیم. صفحه کلاچ یک قطعه مصرفی است که دیر یا زود تمام می شود اما چند مورد وجود دارد که می تواند عمر صفحه کلاچ را کمتر کند :

  • رانندگی کردن در ترافیک به دلیل ترمز گرفتن زیاد
  • رانندگی کردن با سرعت زیاد
  • فشار وارد کردن به موتور در سربالایی
  • زیاد بودن تعداد سر نشینان خودرو
  • پا گذاشتن روی پدال کلاچ در حین رانندگی

بنابراین همین دلایل موجب درگیری صفحه کلاچ شده و در طولانی مدت شما را مجبور به تعویض صفحه کلاچ می کند. بهتر است پس از تعویض دنده، پای خود را از روی پدال بردارید و هیچ وقت حین رانندگی، پای خود را روی کلاچ نگذارید. زیرا تماس اندک پای شما با پدال کلاچ، موجب کاهش عمر صفحه کلاچ می شود.

سوالات متداول:

زمان تعویض صفحه کلاچ پراید، تندر ۹۰، تیبا، دنا، پژو ۲۰۶، سمند ef7 و… کی هست ؟

باید بگوییم که زمان دقیق و قطعیی برای تعویض صفحه کلاچ این خودروها و سایر خودروها وجود ندارد. این مسئله به این دلیل است که سالم ماندن یا خراب شدن صفحه کلاچ خودرو تماما به مصرف کننده و نحوه استفاده از ماشین بستگی دارد.
از طرفی کیفیت قطعات به کار رفته در هر خودرو و در هر سری از خودروهای ساخت داخل می تواند متفاوت باشد. در صورتی که با تست کردن روش های بالا، بازهم برایتان مشخص نشد که صفحه کلاچ شما نیاز به تعویض دارد یا خیر، پیشنهاد می کنیم خودرو خود را به یک مکانیک کاربلد نشان دهید.

از اینکه در مطلب زمان تعویض صفحه کلاچ با سایت بابا پارت (عرضه کننده لوازم یدکی ماشین های چینی)همراه بودید از شما سپاسگذاریم.

تلگرام
فیسبوک
لینکدین
واتساپ
ایمیل

ما را در تلگرام دنبال کنید

ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *