به باباپارت خوش آمدید برای ارتباط با فروشگاه یا خرید حضوری با ما تماس بگیرید.

02191016160 یا 09192138807 (از 8 صبح الی 11 شب در کلیه روزها بدون تعطیلی)

02133530814 یا 02133530814 (از 9 صبح الی 6 عصر)

فروشگاه باباپارت

 

قطعات انواع خودروها

توربو شارژر نیسان دیزل چیست و چه وظیفه ای دارد؟ + ویدیو

توربوشارژر چیست ؟

توربوشارژر یک فشرده ساز هواست که در موتور های احتراق داخلی استفاده می شود و با نام های مشابه توربو یا توربوشارژر نیز شناخته می‌شود ، این دستگاه القایی اجباری نیروی کار خود را از جریان خروجی دود اگزوز میگیرد.از این انرژی برای فشرده‌ سازی هوای ورودی موتور استفاده می‌کند که هوای بیشتری به معنی افزایش قدرت خروجی موتور خواهد بود. در این مقاله از باباپارت؛ مرجع تامین لوازم یدکی نیسان به توربوشارژر و اهمیت آن می‌پردازیم.

در این مقاله از روش گردآوردی اطلاعات به صورت میدانی، تجربی و استفاده از اطلاعات افراد موثق و موفق در این حوزه، استفاده شده است.

زمانی که دود های تولید شده توسط موتور با سرعت زیاد به پره های کارتریج یا مغزی توربوشارژر می خورد ، آن را می چرخاند و شفتی که به آن و پره ای دیگه در سمت هوا قرار دارد را نیز می چرخاند. پره ای دوم که با نیروی شفت چرخانده میشود در زمان چرخش خود هوا را می مکد و با فشار بیشتری آن را به داخل مدار موتور وارد میکند.

برای “خرید لوازم یدکی نیسان” اینجا و همچنین برای “خرید لوازم یدکی نیسان دیزل” اینحا کلیک کنید.

برای خرید توربو شارژر ADP دوبل دایکست دیزل کلیک کنید

برای خرید کارتریج (مغزی توربو شارژر) ADP دیزل اینجا کلیک کنید.

تفاوت سوپرشارژر و توربوشارژر:

در خودروی نیسان دیزل به این قطعه به اشتباه سوپرنیز گفته میشود. کلمه سوپر که از قطعه سوپرشارژر گرفته شده است وظیفه و کارایی مشابهی با توربوشارژر دارد با این تفاوت که یک سوپرشارژر نیروی کار خود را به صورت مکانیکی (معمولاً بوسیله یک تسمه متصل به میل لنگ ) از موتور میگیرد.

علت این اشتباه در نام این قطعه این است که تا دهه ۱۳۳۰ یک توربو شارژر “توربو سوپر شارژر” نامیده می شد و در واقع نوعی از سوپرشارژرها در نظر گرفته می شد.

 

توربو شارژر نیسان دیزل چیست و چه وظیفه ای دارد؟
تفاوت ظاهری توربوشارژر و سوپرشارژر

برای خرید عایق حرارت گیر استیل توربو شارژر ( سوپر ) ایرانی نیسان دیزل اینجا کلیک کنید.

همچنین برای خرید عایق نمدی ( حرارت گیر توربو شارژر ) ایرانی نیسان دیزل اینجا کلیک کنید.

لگ توربو (Turbo lag) یا تاخیر توربو چیست؟

تاخیر توربو زمانی اتفاق می افتد که دور موتور پایین تر از دور عملیاتی توربو است و دود کافی برای کار کردن توربو وجود ندارد و ناگهان پدال گاز را فشار میدهیم اما توربو نیرویی تولید نمی کنید و پس از مدتی که دود به حد کافی تولید شد ، توربو به کار می افتد. این تاخیر که لگ توربو نامیده می شود میتواند سرعت عمل دریچه گاز را کاهش دهد. از آنجایی که سوپر شارژر ها مستقیما به موتور متصل هستند از تاخیر توربوشارژر رنج نمی برند.

برای کاهش تاخیر توربو میتوان:

کاهش اینرسی چرخشی توربو شارژ با استفاده از طراحی نازک تر و یا استفاده از مواد سبک تر

کوچکتر بودن توربوشارژر

استفاده از طراحی تویین اسکرول یا طراحی تخلیه دود هدفمند

افزایش فشار هوای خروجی با طراحی مناسب

کاهش اصطکاک قطعات چرخشی

و روش های گوناگون دیگر

اتفاق مشابه هم در دور موتور های پایین رخ می دهد زمانی که دود به اندازه ی کافی برای چرخاندن و به کار انداختن توربو شارژر کافی نیست، به این پدیده آستانه تقویت گفته میشود و نیاز دارد تا دور موتور بالاتر برود تا توربو به کار بیفتد.

شما می‌توانید خرید توربو شارژر Z TURBO پروانه دوبل دایکست ( سوپر ) نیسان دیزل را از طریق همین لینک در فروشگاه باباپارت انجام دهید.

استفاده از چند توربو:

از آنجایی که توربوشارژهای کوچک تر لگ و تاخیر کمتری دارند اما در دور های بالاتر سریع به نهایت ظرفیت خود می رسند و توربوشارژر های  بزرگتر تاخیر های آزار دهنده ای دارند ، برای رفع این مشکل از دو توربوشارژر یا هم توربوشارژر دوقلو در طراحی ها نیز استفاده میشود که معمولا یک توربو بزرگتر و یک توربو کوچک تر است تا توربو بزرگ در دور های بالا تر بدون تاخیر زمانی مورد استفاده قرار گیرد. البته در برخی مواقع از سه یا چهار توربو نیز در طراحی موتور ها استفاده میشود.

توربو شارژر نیسان دیزل چیست و چه وظیفه ای دارد؟
موتوری با چهار توربوشارژر و توان خروجی بیش از ۵۰۰۰ اسب بخار

در نهایت توربو شارژر یا سوپرشارژر؟؟؟

همانطور که گفته شد تفاوت اصلی این دو منبع انرژی آن هاست. از آنجایی که توربوشارژر ها از نیروی هدر رفته قدرت میگیرند بازدهی و توجیه بیشتری دارند و عملا تاثیر مناسب تری روی بازدهی کلی میگذارند. از سوپر شارژر ها معمولا در طراحی هایی استفاده می شود که نیز داشته باشند هیچ تاخیری در انتقال نیرو وجود نداشته باشد.

علائم خرابی توربوشارژر نیسان” را در این مقاله مطالعه کنید + ویدیو.

کاربرد های توربو شارژر ها:

علاوه بر خودروهای بنزینی و دیزلی ، توربو شارژر در بعضی موتور سیکلت ها ، سابقه ای طولانی در کامیون ها ، اتوبوس ها ، موتور های پیستونی هواپیما ها، کشتی ها ، برخی قطارها و موتور های ثابت نیز استفاده می شود.

تفاوت توربوشارژر و سوپر شارژر

برای خرید کیت تعمیری توربو شارژر نیسان دیزل کلیک کنید

همچنبن برای خرید لوله ( جنت،  شیلنگ ) منیفولد هوا به توربو شارژر نیسان دیزل اینجا کلیک کنید.

آمار ها:

در سال ۲۰۱۷ ، ۲۷ درصد خودروهای فروش رفته در آمریکا توربوشارژر بودند . در اروپا نیز در سال ۲۰۱۴ ۶۷ درصد خودرو ها ، همینطور ۹۰% موتور های دیزلی تا امروز توربو شارژ بوده اند. همچنین استفاده از موتور های بنزینی توربوشارژ در حال افزایش چشم گریست.

 

تاریخچه:

سوپرشارژرها از سال ۱۲۵۷ مورد استفاده قرار گرفته شدند؛ زمانی که مهندس اسکاتلندی چند موتور گازی دو زمانه سوپرشارژ ساخت. نمونه بعدی با تغییر اساسی در ساختار سوپر شارژر با اتصال توربین و کمپرسور بر روی یک شفت مشترک در سال ۱۲۹۴ باعث تولد توربوشارژ شد تا بر روی یک موتورهای هواپیما استفاده شود که البته قابل اعتماد نبود و به تولید نرسید.

توربو شارژر نیسان دیزل چیست و چه وظیفه ای دارد؟
شفت مشترک نمایش داده شده در کارتریج ( مغزی توربوشارژر سوپرشارژر ) پروانه دایکاس نیسان دیزل

در نهایت در سال ١٣٣۴ برای استفاده از توربوشارژر در موتورهای رنو مورد استفاده توسط هواپیماهای جنگنده فرانسوی، درخواستی ثبت شد و نشان داد که یک توربوشارژر با طراحی مناسب می تواند موتور را قادر سازد تا از هدر رفت نیروی این جنگنده ها جلوگیری کند. این آزمایش در پیکس پیک بلندترین کوه رشته کوه راکی ایالات متحده با استفاده از موتور هواپیمای لیبرتی L-12 انجام شد.

توربو شارژر نیسان دیزل چیست و چه وظیفه ای دارد؟
موتور هواپیمای لیبرتی L-12

اولین کاربرد تجاری توربوشارژ در سال ١٣۴۴ بود، زمانی که توربوشارژرها با موفقیت بر روی موتورهای دیزلی دو کشتی مسافربری بزرگ به نام های Preussen و Hansestadt Danzig استفاده شدند. بعد از نصب توربوشارژر بر روی این موتور های ده سیلندری توان خروجی آنها از ۱۷۵۰ تا ۲۵۰۰ اسب بخار افزایش یافت که افزایش بیش از ۴۰% را نشان میداد. موفقیت این طرح به چندین تولید کننده مجوز داد و شروع به استفاده از توربوشارژرها در برنامه های کاربردی دریایی، ریلی و بزرگ شد.

توربو شارژر نیسان دیزل چیست و چه وظیفه ای دارد؟
توربوشارژر استفاده شده در کشتی های امروزی

توربوشارژرها ساخت جنرال الکتریک در چندین موتور هواپیما در طول جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفتند.

توربو شارژر نیسان دیزل چیست و چه وظیفه ای دارد؟
هواپیمای لیبرتی L-12

تولیدکنندگان خودرو تلاش های زیادی برای استفاده از موتورهای توربوشارژ در طول دهه ۱۳۳۰ کردند، که با دو مشکل بزرگ تاخیر توربو و اندازه بزرگ توربوشارژر در آن زمان روبرو بودند. اولین خودروهایی که از توربوشارژر استفاده کردند ، شورولت کورویر مونزا و اولدزموبیل جت فایر بودند که هر دو در سال ١٣٨٢ معرفی شدند.

شما میتوانید برای خرید پیچ سوراخ دار لوله توربو شارژر نیسان دیزل کلیک کنید.

توربو شارژر نیسان دیزل چیست و چه وظیفه ای دارد؟
شورولت کورویر مونزا ساخت ۱۹۶۲

محبوبیت بیشتر توربوشارژر در خودروهای سواری در دهه ۱۳۹۰ آغاز شد، با هدف پیاده کردن راهی برای افزایش کارایی موتورهای کوچک.

ما در مقاله “۴ نکته مهم در خرید توربوشارژر” از نکات مهم در هنگام خرید این قطعه گفتیم و در ادامه سلسله مقالات باباپارت در رابطه با توربوشارژر نیسان در مقاله قطعات تشکیل دهنده توربوشارژر نیسان بیشتر به این قطعه کاربردی خواهیم پرداخت.

تلگرام
فیسبوک
لینکدین
واتساپ
ایمیل

ما را در تلگرام دنبال کنید

ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *