به باباپارت خوش آمدید برای ارتباط با فروشگاه یا خرید حضوری با ما تماس بگیرید.

02191016160 یا 09192138807 (از 8 صبح الی 11 شب در کلیه روزها بدون تعطیلی)

02133530814 یا 02133530814 (از 9 صبح الی 6 عصر)

اویل پمپ چیست و چه وظیفه ای دارد؟ + ۴ دلایل خرابی اویل پمپ

اویل پمپ

اویل پمپ چیست و چه وظیفه ای دارد؟

اویل پمپ با پمپ روغن به همراه شیلنگ های انتقال روغن و همچنین محفظه قرار گرفته شده برای سیستم روانکاری ماشین مورد استفاده قرار می گیرد. همانگونه که می دانید برای حرکت کردن قطعات متحرک موتور خودرو و همچنین جلوگیری از جمع شدن آلودگی، خوردگی آن ها و همچنین ایجاد گرمای بیش از حد باید از روغن در قطعات استفاده شود. روغن قرار گرفته شده با استفاده از یک سیستم روانکاری به خوبی می‌تواند درون بخش های مختلف موتور گردش کند. در این سیستم اویل پمپ ها با قرار گرفتن در درون محفظه به همراه میل بادامک می تواند به بخش های مختلف رانده شود. در این مقاله از بابا پارت؛ مرکز تامین لوازم یدکی نیسان، به اویل پمپ و وظایف مهم آن پرداخته‌ایم.

در برخی از مدل ها نیز اویل پمپ را به گونه ای طراحی می کنند که خارج از محفظه قرار دارد. در این شرایط با استفاده از میل لنگ به بخش های مختلف هدایت خواهد شد. بدیهی است چنانچه این پمپ نتواند به خوبی فعالیت خود را انجام دهد، روغن به بخش‌ های مختلف پمپاژ نخواهد شد. در نتیجه به واسطه افزایش اصطکاک و همچنین سایش قطعات، مشکلات جدی برای موتور به وجود خواهد آمد. امروزه در خودروهای مدرن می‌توانید بخش های مختلفی مانند فرمان هیدرولیک، سیستم تعلیق و جلوبندی و همچنین سیستم پیشرانه عملکرد این پمپ ها را مشاهده نمایید.

برای خرید لوازم یدکی نیسان اینجا کلیک کنید.

اویل پمپ

اویل پمپ و وظایف آن در موتور خودرو چیست؟

گاهی بخش‌های مختلف و سیستم‌های متعدد خودرو به صورت اختصاصی از یک پمپ روغن و محفظه روغن مخصوص بهره می‌برند. برای مثال سیستم فرمان، سیستم تعلیق و جلوبندی هر یک پمپ روغن خود را دارند. این پمپ‌ها و محفظه‌های روغن و مسیرهای انتقال‌شان در کنار هم سیستم روانکاری خودرو را تشکیل می‌دهند که به آن سیستم روغنکاری نیز گفته می‌شود. مهمترین بخش این سیستم اویل پمپ موتور و روغن موتور است. این پمپ که درون بلوک سیلندر قرار دارد و روغن را از محفظه کارتل گرفته و درون شیارها و مسیرهای مشخص شده برای جریان روغن درون بلوک سیلندر می‌ریزد، وظایف مختلفی را در بر عهده دارد. این وظایف عبارتند است:

  1. کاهش ارتعاشات موتور که با دفع ضربات توسط خاصیت هیدرولیکی روغن موتور اتفاق می افتتد.
  2. کاهش ساییدگی و خوردگی سطوح و قطعات با پر کردن فضای بین آن ها
  3. خنک کاری قطعات که در اثر کاهش اصطکاک و دریافت و انتقال گرما حین حرکت روغن صورت می گیرد.
  4. تمیز کاری قطعات موتور که با کمک روغن و شسته شدن آلودگی ها به وسیله آن و سپس فیلتر شدن روغن با فیلتر مخصوص انجام می شود.
  5. کمک به عایق بندی رینگ و پیستون به منظور جلوگیری از نشت گاز های درون سیلندر

در صورت خرابی پمپ روغن، فشار روغن در موتور افت کرده و باعث روشن شدن چراغ روغن می‌شود. اگر در هنگام رانندگی چراغ روغن ماشینتان روشن شد بدانید اوضاع بحرانی است و باید ۸ اقدام حیاتی که در مقاله “علت روشن شدن چراغ روغن” آورده شده را انجام دهید.

اجزای تشکیل‌دهنده اویل پمپ

اجزای تشکیل‌دهنده اویل پمپ بسته به نوع موتور می‌تواند متفاوت باشد. با این حال یک‌سری از این اجزا در اغلب مدل‌ها یافت می‌شوند که عبارتند از:

  • وسته خارجی نگهدارنده پمپ
  • چرخ دنده محرک
  • چرخ دنده هرزگرد
  • محور هرزگرد
  • محور اصلی
  • روتر داخلی
  • روتر خارجی
  • فنر روغن
  • پلانجر

برای خواندن مطالب بیشتر در خصوص علائم تمام شدن صفحه کلاچ به این لینک مراجعه فرمایید.

انواع اویل پمپ

 ۱.اویل پمپ های دنده‌ ای

این نوع اویل پمپ دارای دو چرخ دنده با قطری مشابه می باشد. یکی از چرخ دنده ها محرک و چرخ دنده دوم هرزگرد می باشد. روغن پس از واردشدن به اویل پمپ بین چرخ دنده ها گیر می افتد و کار روغن کاری را انجام می‌ دهد.

۲. اویل پمپ های روتوری

طرزکار اویل پمپ روتوری شبیه به اویل پمپ های دنده ای می باشد اما فقط یک تفاوت دارد که فقط از یک چرخ دنده برای عمل روغن کاری استفاده می‌ کند. روش کار این چرخ دنده به این صورت است که داخل یک روتور داخلی دوران می کند و روغن بین روتور های داخلی و خارجی پخش می شود.

۳. اویل پمپ های سوزنی

اویل پمپ های سوزنی بیشتر در موتور سیکلت ها کاربرد دارد. روغن به وسیله پلانچر و فنر روغن پلانچر و فنر روغن به داخل موتور فرستاده می شود.

برای خرید اویل پمپ اصلی نیسان دیزل کلیک کنید.

اویل پمپ

مشکلات رایج اویل پمپ 

خراب شدن اویل پمپ می تواند آسیب های جدی به وسیله نقلیه شما وارد نماید. با توجه به این امر، اطلاع از خرابی پمپ قرار گرفته شده بر روی خودروها حائز اهمیت خواهد بود. هنگام خرابی اویل پمپ، مشکلات زیر بر روی خودرو به وجود خواهند آمد.

  1. کم شدن فشار روغن
  2. افزایش دمای کارکرد
  3. موتور صدا دادن موتور

دلایل خرابی اویل پمپ نیسان را در این مقاله مطالعه کنید.

این سه مورد از مشکلات رابج پمپ روغن در ماشین ها و نیسان ها هستند.

برای “خرید لوازم یدکی نیسان دیزل” اینحا کلیک کنید.

کم شدن فشار روغن

اگر پمپ روغن فرسوده شود، قادر نخواهد بود در سیستم خودرو به خوبی روغن را پمپاژ نماید. با توجه به این شرایط، فشار روغن در بخش‌های مختلف کاسته خواهد شد. به همین علت و عدم روانکاری قطعات موجود در موتور، می‌تواند آسیب‌های جدی به این سیستم وارد کند.

افزایش دمای کارکرد موتور

همانگونه که عنوان کردیم، برای خنک کردن موتور، از روغن استفاده می شود. چنانچه گرمای تولید شده بر اثر اصطکاک به خوبی کنترل نشود، به موتور خودرو آسیب های جدی وارد میشود. در این بین پمپ روغن قادر است برای تعادل دما و همچنین عملکرد موتور در شرایط طبیعی و نرمال قابلیت های خود را نشان دهد. اگر جریان روغن متوقف شود، قطعاتی که درگیر هستند باید با دمای بالا فعالیت خود را انجام می دهند. به همین علت با خرابی های مختلفی در سیستم مواجه می شوید. افزایش دمای موتور یکی از بزرگترین مشکلاتی است که خرابی های بسیار زیادی به بار می‌آورد که در مقاله “دلایل سوختن واشر سرسیلندر” به برخی از آنها پرداخته‌ایم.

صدا دادن موتور

یکی دیگر از مشکلاتی که هنگام خرابی پمپ روغن با آن مواجه می شوید، شنیدن صداهای مختلف از موتور خواهد بود. چنانچه به خوبی بالابر هیدرولیکی نصب شده بر روی خودرو روانکاری نشود، سر و صداهای مختلفی ایجاد خواهد نمود. اگر اویل پمپ به درستی وظیفه خود را انجام دهد، به هیچ عنوان صدای اضافی از موتور خودرو نخواهید شنید. فراموش نکنید که قیمت بالابرها بسیار زیاد بوده و اگر از آن محافظت نشود باید برای تعمیر موتور خودرو هزینه های زیادی پرداخت کنید.

دلایل خرابی اویل پمپ چیست؟

  1. بدون آب ماندن موتور (بخاطر نشت آب از رادیاتور و شلینگ‌ ها و یا نشتی‌ های دیگر) و هر علتی که باعث داغ کردن موتور می‌ شود.
  2. کاهش روغن موجود در موتور
  3. کثیف بودن فیلتر روغن و یا کهنه بودن بیش از اندازه روغن.
  4. راندن موتور با سرعت‌ های خیلی زیاد به طوریکه دور موتور به محدوده قرمز نزدیک شود.

خراب شدن پمپ روغن دلایل دیگری نیز دارد. اما مهمترین آنها مربوط به خود روغن است. سعی کنید همواره قبل از پایان دوره و مسافت تعیین شده روغن موتور را تعویض کنید. پس از تعویض روغن از سرویس کار بخواهید که فیلترهای موتور، روغن و حتی صافی بنزین را نیز تعویض کند.

برای خواندن مطالب آموزنده در خصوص علائم تمام شدن صفحه کلاچ به این لینک مراجعه کنید.

نحوه تعمیر اویل پمپ چگونه است؟

  • پمپ روغن دارای انواع مختلفی بوده و به همین دلیل باید در ابتدا با نمونه های مختلف اویل پمپ آشنا شوید . به منظور باز کردن پمپ روغن ( اویل پمپ )، ابتدا باید خار میرلنگ را جدا کنید و به دلیل شکننده بودن قطعات اویل پمپ مراقب باشید که بر روی زمین نیفتند .
  • در ادامه شما باید تسمه تایم و کارتر و قاب محافظ اویل پمپ را باز کنید، سپس پیچ های موجود را باز کنید، با انجام این کار می توانید اویل پمپ را به همراه متعلقات آن از جمله زنجیر و چرخ زنجیر از محفظه مربوطه خارج کنید.
  • در مرحله بعد باید صافی و درپوش را از آن جدا کرده و سوپاپ که از پیستون و فنر تشکیل شده است را بیرون آورید. تمام قطعات موجود در اویل پمپ را به خوبی شستشو داده و خشک نمایید و در صورتی که خراش، ساییدگی و یا ترک در قطعات وجود دارد نسبت به تعویض آن ها اقدام کنید.
  • در مرحله بعد باید زنجیر و چرخ زنجیر را نیز کنترل کرده و از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل کنید .
  • در پایان نیز فاصله بین سر دنده و بدنه پمپ را محاسبه کرده و در صورتی که از فاصله مجاز کمتر است نسبت به رفع عیب آن اقدام کنید.

چه زمانی باید پمپ روغن را تعویض کنیم؟

گاهی اوقات یکی از موارد بالا مشکل دارد و چراغ هشدار روغن خودرو روشن می شود. سطح روغن پایین می آید و ماشین شما به سختی روغن می سوزاند یا نشتی دارد. باید به بدنه (پوسته) پمپ روغن نگاه کنید، اگر چرب باشد ممکن است روغن نشتی داشته باشد که حتماً دیواره پمپ ترک خورده یا شکسته است. بنابراین باید به سرعت آن را تعویض کنید تا هزینه های دیگری برای شما ایجاد نکند.

در مقاله علائم خرابی اویل پمپ، در رابطه با علامت های خرابی پمپ روغن مطالعه کنید.

هزینه تعویض اویل پمپ چقدر است؟

دو هزینه اصلی که هنگام تعویض پمپ روغن خواهید داشت هزینه قطعات و سپس هزینه تعویض و دستمزد مکانیک است. شما همیشه می توانید اویل پمپ ماشین خود را به تنهایی  تعویض کنید و دستمزد پرداخت نکنید. اما یک اشتباه می تواند اوضاع را بدتر کند. بسته به نوع ساخت و مدل ماشین شما، یک پمپ روغن جدید از ۱۰۰ تا ۳۰۰ دلار برای شما هزینه خواهد کرد.

خرید پمپ روغن مناسب از کجا تهیه کنیم؟

برای خرید اویل پمپ سعی کنید محصولی استاندارد را انتخاب نمایید. با توجه به اهمیت بسیار بالای این بخش از اتومبیل برای روانکاری قطعات مختلف، خرید محصولی از برند معتبر همواره مورد تاکید قرار می‌ گیرد. برای کسب اطلاعات در خصوص قیمت اویل پمپ از فروشنده های مجاز نیاز خود را دریافت کنید.

برای خرید اویل پمپ نیسان اینجا کلیک کنید.

تلگرام
فیسبوک
لینکدین
واتساپ
ایمیل

ما را در تلگرام دنبال کنید

ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *