به باباپارت خوش آمدید برای ارتباط با فروشگاه یا خرید حضوری با ما تماس بگیرید.

02191016160 یا 09192138807 (از 8 صبح الی 11 شب در کلیه روزها بدون تعطیلی)

02133530814 یا 02133530814 (از 9 صبح الی 6 عصر)

حذف ترموستات و چالش‌های آن | مشکلاتی که با برداشتن ترموستات پیش می‌آید

ترموستات ماشینتان را حذف کنید

ترموستات و چالش‌های حذف آن

ترموستات یک قطعه بسیار مهم است که عملکرد گردش آب و مایع خنک کننده در موتور را تنظیم می‌کند. با گرم شدن هوا یکی از کارهایی که زیاد انجام می شود حذف کردن ترموستات است. اما حذف کردن ترموستات عواقب مهمی دارد که شما باید از آن آگاه باشید. عواقبی مانند؛ گرم نشدن موتور، سرد شدن سریع موتور، تاب برداشتن سیلندر و… که در این مقاله از باباپارت، مرجع تامین لوازم یدکی نیسان، به آن‌ها پرداخته‌ایم.

با حذف ترموستات چه اتفاقی رخ میدهد؟

وقتی ترموستات رو برمیدارید به دلیل گردش دائمی آب در سربالایی و ترافیک دمای موتور بالا میرود و در سرپایینی و در سرعت های بالا دمای موتور سریع پایین می آید و این اختلاف دما باعث تاب برداشتن سرسیلندرمی شود. ترموستات از این تغییر دمای ناگهانی جلوگیری می کند.

برای “خرید لوازم یدکی نیسان” اینجا کلیک کنید

دمای موتور خودرو چطور بیش از اندازه افزایش پیدا میکند؟

افزایش دمای موتور ممکن است دلایل گوناگونی داشته باشد. یکی از این موارد، استفاده طولانی‌ مدت از گاز زیاد ماشین است. به این معنی که راننده در حین رانندگی زیاد از پدال گاز استفاده می‌کند. یکی دیگر از کارهایی که باعث می‌شود دمای خودرو پراید افزایش پیدا کند؛ استفاده نکردن از مایع خنک‌کننده است.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند در هوای سرد دیگر نیازی به این مایع ندارند اما باید بدانید این مایع مانع نسبتاًخوبی برای خنک کردن ماشین است که حتی در فصول سرد سال نیز کارآمد است. در فصول سرد این مایع می‌تواند از زنگ زدن قطعات نیز جلوگیری کند این قطعه به طور مستقیم با سیستم خنک کننده ماشین پراید در ارتباط است. بنابراین هر مشکی که در این قطعه در هر ماشینی که باشد؛ پیش بیاید، راننده به سرعت متوجه آن میشود.

برای “خرید لوازم یدکی نیسان دیزل” کلیک کنید

اگر ترموستات در حالت بسته قفل شود؟!

ترموستات اگر در حالت بسته قفل شود جریان آب در سیستم خنک کننده قطع می شود و این قضیه باعث می شود که دمای موتور افرایش یابد.

برای همین غلطک روغن در موتور ماشین کم شود و استهلاک قطعات بالا می رود و حتی ممکن است ماشینتان یاتاقان بزند.

اگر ترموستات در حالت باز قفل شود؟!

اگر ترموستات ماشینتان در حالت باز قفل شود جریان آب در سیستم خنک کننده به صورت دائمی گردش پیدا می کند و این روند باعث می شود

که موتور به دمای استانداردش نرسد، مصزف سوخت بالا رود و استهلاک قطعات موتور بالا رود! دلیل آن گرم نشدن روغن موتور است.

وظیفه ترموستات چیست؟

وظیفه ترموستات چیست؟

ترموستات وظیفه دارد وقتی که با قطع و وصل کردن جریان آب در سیستم خنک کننده ماشین دمای موتور ماشین را تنظیم کند. وقتی دما زیاد شود ترموستات باز می شود و جریان آب به گردش در می آید و دما کاهش پیدا کند و برعکس..! وقتی ترموستات برداشته می شود جریان دائماً گردش پیدا می کند.

اگر ترموستات نتواند عملکرد درستی داشته باشد می‌تواند منجر به گرمای موتور و کم شدن آب رادیاتور شود که در مقاله “علت کم شدن آب رادیاتور” به آن پرداخته‌ایم.

انتخاب ترموستات باید چطور صورت گیرد؟

انتخاب ترموستات در هر شرایط آب و هوایی متفاوت است. همان‌ طور که گفتیم بسیاری از افراد فکر می‌کنند با حذف این عضو ماشین بهتر کار می‌کند اما این باور به طور کلی غلط است. حذف ترموستات پراید باعث می‌شود موتور داغ کرده و سیستم خنک‌کننده به خوبی کار نکند.

یکی از مهم‌ترین المان‌هایی که در خرید ترموستات پراید مهم است، این است که دمای مندرج یا حداکثر دمایی که ترموستات می‌تواند تحمل کند با حداکثر دمایی که ترموستات اصلی کارخانه می‌تواند تحمل کند، با هم همخوانی داشته باشند. به این معنی که دمای ترموستاتی که می‌خرید نباید کمتر از دمای ترموستات اصلی باشد.

علائم خرابی ترموستات

نشانه های خرابی ترموستات ماشین شامل؛ نوسان شدید آمپر آب، جوش آوردن پشت سر هم ماشین، بادکردن شیلنگ ترموستات، بخار شدن روغن موتور  و گرم نشدن رادیاتور ماشین است که باید خیلی جدی بگیرید.

در مقاله “علائم خرابی ترموستات” به علائم خرابی این قطعه مفصل پرداخته‌ایم.

از ترموستات در کدام ماشین ها استفاده نکنیم؟

از ترموستات در کدام ماشین ها استفاده نکنیم؟

  • ماشین‌های سواری باید دارای ترموستات باشند زیرا ماشین همیشه تحت فشار نیست.
  • در ماشین‌های مسابقه‌ای ماشین یا خاموش است یا در حال کار با شدت بالا است.
  • در این ماشین‌ها نصب آن بی معنی است. این خودروها همیشه در حال کار زیاد هستند و در این حالت ترموستات باید کاملاً باز باشد.

ترموستاتی که همیشه باز باشد پس چه کمکی می‌کند؟ بنابراین بودن یا نبودن ترموستات در این خودروها تفاوتی نمی‌کند.

کلام آخر

حذف کردن ترموستات حتی برای مناطق گرمسیر هم توصیه نمی شود و در این مناطق میتوانید از ترموستات با چند درجه پایین تر و یا از رادیاتورهای گرمسیری استفاده کنید تا دمای موتور خیلی بالا نرود! یکی از مشکلاتی که خرابی یا نبود ترموستات می‌تواند ایجاد کند سوختن واشر سرسیلندر است که در مقاله “دلایل سوختن واشر سرسیلندر” به آن پرداخته شده است.

تلگرام
فیسبوک
لینکدین
واتساپ
ایمیل

ما را در تلگرام دنبال کنید

ما را در تلگرام دنبال کنید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *