به باباپارت خوش آمدید برای ارتباط با فروشگاه یا خرید حضوری با ما تماس بگیرید.

02191016160 یا 09192138807 (از 8 صبح الی 11 شب در کلیه روزها بدون تعطیلی)

02133530814 یا 02133530814 (از 9 صبح الی 6 عصر)

علائم خرابی ترموستات + ترفند عیب یابی ترموستات

ترفند عیب یابی ترموستات

علائم خرابی ترموستات

علائم خرابی ترموستات طیف وسیعی از مشکلات خودرو مخصوصا مشکلات مربوط به سیستم تنظیم حرارت و گردش آب موتور خودرو را در بر می‌گیرد که قصد داریم در این مقاله از بابا پارت؛ مرجع خرید لوازم یدکی خودروهای چینی و نیسان به آن بپردازیم. ترموستات یک قطعه مصرفی است که باید در ۴۰ الی ۵۰ هزار کیلومتر عوض شود اما ممکن است به دلایل مختلفی این قطعه زودتر از موعد خراب شده و نیاز به تعویض داشته باشد.

مهم‌ترین علائم خرابی ترموستات شامل موارد زیر می‌شود:

  •  بالارفتن ناگهانی آمپر دمای آب و جوش آوردن ماشین
  • سرد بودن موتور خودرو
  • عملکرد نامناسب بخاری ماشین
  • کاهش زودهنگام سطح آب ماشین
  • به گوش رسیدن صدای تق تق از موتور ماشین
  • افزایش مصرف سوخت و روغن موتور
  • آسیب دیدن قطعات موتور

ترموستات جز مهم ترین قطعات خنک کننده در ماشین است. که توی تابستونا بیشتر از هروقت دیگه ای باید حواسمون بهش باشه .

اگر متوجه شدیم که موتور داغ تر از حالت معمول شده اما رادیاتور و شیلنگ بالایی رادیاتور خنک هستند، ممکنه مشکل ترموستات وجود داشته باشه. هر دو شیلنگ باید گرم یا داغ باشند. اگر یک شیلنگ سرد و دیگری گرم است، این نشانه مهمیه که ترموستات شما گرفته.

برای خرید “ترموستات نیسان” کلیک کنید.

نوسان کردن آمپر آب

اگه آمپر آب ماشینتون خیلی نوسان داره و غیر عادیه ، امکانش هست که ترموستات ماشینتون خراب شده باشه چون وظیفه ترموستات قطع و وصل کردن جریان آب  که اگه درست کار نکنه باعث به وجود آمدن نوسانات غیر عادی دما آب و آمپر میشه .

یکی از اتفاقاتی که درصورت خراب بودن ترموستات رخ می‌دهد سوختن واشر سرسیلندر است که ما در مقاله “دلایل سوختن واشر سرسیلندر” به آن پرداخته‌ایم.

جوش آوردن زیاد

اگه زیاد ماشینتون جوش میاره یعنی ترموستات ایراد داره. حتی ممکنه چند دقیقه بعد از روشن کردن ماشینتون ببینید که جوش میاره و با دیدن این اتفاق حتما باید ترموستات را چک کنید .

برای تهیه “لوازم یدکی نیسان دیزل” اینجا کلیک کنید.

نشتی آب و ضدیخ از شیلنگ ها 

اگه ترموستات ایراد پیدا کنه و زمانی که باید باز باشه ، مسیر را ببنده ، گردش آب و ضد یخ قطع میشه و بعد از یه مدت به شیلنگ ها و اجزای مختلف سیستم خنک کننده فشار وارد میشه و بالاخره از یه جا میزنه بیرون .

روغن سوزی

یکی از چیزایی که باعث روغن سوزی میشه اینکه ترموستات خراب بشه و اگه تعویض نکنید و دمای موتور بالا بره ، باعث میشه روغن سوزی اتفاق بیفته .

برای جلوگیری از روغن سوزی خودرو می‌توانید مقاله “۶ نکته طلایی برای جلوگیری از روغن سوزی خودرو” را مطالعه کنید.

مصرف سوخت بالا رفته  ؟!!

اگه ترموستات خراب بشه باعث میشه بازدهی و عملکرد موتور پایین بیاد و فشار زیادی به موتور ماشین وارد میشه و در نهایت مصرف سوخت بالا میره .

برای “خرید لوازم یدکی نیسان” کلیک کنید.

ترموستات فابریک تو عوض نکن

بعضی از دوستات تو مناطق سردسیر و یا فصول سرد سال برای زودتر گرم شدن ماشین ترموستات با درجه بالا می بندند و یادشون میره تو تابستون و بهار عوضش کنن و این باعث میشه تو گرما واشر بسوزونن.

هیچ وقت ترموستات اصلی ماشین را تغییر ندید و ترموستات فابریک اتومبیل تونو با خیال راحت استفاده کنید .

خرابی ترموستات یکی از دلایل کار نکردن فن ماشین است که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم.

نکاتی در مورد تعمیر ترموستات

  • درپوش ترموستات را بردارید و به آرامی اجزا، به ویژه لبه های فلزی ، واشر و سطوح آن را تمیز کنید. ترموستات را در پایین‌ ترین حالت قرار دهید و با یک برس نرم یا پمپ باد آن را تمیز کنید. ترموستات را روی بالاترین حالت تنظیم کرده و و مجددا قطعات داخلی را تمیز کنید. سپس ترموستات را به حالت اولیه بازگردانید.
  • همه نقاط اتصال و بست ها را چک کنید تا به حد کافی سفت باشند. 
  • ممکنه ترموستات متاشین شما دارای مداری الکتریکی ، کویل یا ترمینال باشد، از اتصال درست و تمیزی آن ها اطمینان حاصل کنید.
  • میتوانیم عملکرد ترموستات را با قرار دادن یک سشوار صنعتی بر روی آن به مدت سی تا چهل ثانیه بررسی کنید و ببینید به خوبی باز و بسته می شود یا خیر. همچنین از قرار دادن اون داخل آب داغ مانند کتری هم میتوان این مورد را چک کنید.
  • در مدل‌های ترموستات الکترونیکی، بررسی کنید که آیا صفحه نمایش به درستی کار می‌کند و میزان عملکرد نشان داده شده را بررسی کنید. اگر کار نمی‌کند، ممکن است لازم باشد باتری‌های داخل ترموستات را جایگزین کنید.

برای شناخت رادیاتور و علائم خرابی آن می‌توانید مقاله “علائم خرابی رادیاتور + ۳ نشانه اصلی گرفتگی رادیاتور” را مطابعه کنید.

علائم خرابی ترموستات چیست؟

  • دمای کار نامنظم موتور
  • کمبود گرمای کابین و بخاری ماشین
  • نشتی مایع خنک کننده رادیاتور
  • صداهای عجیب موتور و لرزش
  • مصرف سوخت نامناسب
  • بد کار کردن و لرزش ماشین

یکی از مشکلاتی که خرابی ترموستات ممکن است ایجاد کند، خرابی رادیاتور و کم شدن آب رادیاتور است که در مقاله “علت کم شدن آب رادیاتور” به آن پرداخته‌ایم.

وقتی ترموستات خراب است ماشین چگونه کار می کند؟

ترموستات معیوب باعث تغییرات دمایی عجیب در حین کارکرد موتور می شه.  دمای موتور به طور غیر قابل پیش بینی تغییر می کنه و مایع خنک کننده رادیاتور به طور عادی جریان نمی یابد. ممکنه در ماشین در دمای پایین کار کنه و ماشین لرزش های متعدد را تجربه کنه.

برای “خرید ترموستات چانگان” اینجا کلیک کنید.

بررسی مشکل نشت مایع خنک کننده ( ضد یخ ) 

اگر با مشکل گرمای بیش از حد مواجه شده ایم یا متوجه چکیدن مایع زیر خودروی شیم، این نشانه ای از نشت مایع خنک کننده است. با این حال، ترموستات تنها علت نشتی نیست، ممکن است در اطراف مسیر مایع خنک کننده باشد. حتی ممکن است یک واشر در اتصالات باشد که از خروج مایع خنک کننده در محدوده محفظه ترموستات جلوگیری نمی کنه. محفظه را برای هر گونه نشانه ای از نشتی بررسی کنید. هر گونه نشانه هایی از قطرات، علائم چکه و رسوبات مربوط به نشتی است. اما اگر متوجه چیز غیرعادی نشدید، باید به سراغ قطعات دیگر بروید، چون ممکن است مشکل عمیق تر وجود داشته باشه. برای اینکه بدانید چرا ماشین در ترافیک جوش می‌آورد به مقاله “دلایل جوش آوردن ماشین در ترافیک” مراجعه کنید.

برای مشاهده “لیست قیمت ترموستات” برای انواع خودرو کلیک کنید.

 

تعمیر ترموستات یا تعویض آن؟

ترموستات یک قطعه حساس، مهم و تشکیل شده از یک فنر است. این قطعه به دلیل حساسیت کارکردی که دارد و ریسک داشتن تعمیر آن بهتر است ترموستات جدید خریداری و استفاده شود. بعضی از تعمیرکاران ممکن است به شما حذف ترموستات و یکسره کردن سیستم آب خودرو را بدهند که این کار به دلیل اینکه موتور خودرو به دمای مناسب نمی‌رسد ممکن است کارکرد موتور خودرو را با اخلال روبه‌رو کرده و صدماتی به ماشین شما وارد شود. بنابر این بهترین تصمیم تعویض ترموستات است. برای دانستن طبعات حذف ترموستات از مسیر سیستم خنک کننده موتور، مقاله ” حذف کردن ترموستات و مشکلات” آن را مطالعه کنید.

در پایان برای مراقبت و نگهداری بهتر از خودرو می‌توانید مقاله “نگهداری ماشین در فصل گرما” را مطالعه کنید.

تلگرام
فیسبوک
لینکدین
واتساپ
ایمیل

ما را در تلگرام دنبال کنید

ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *