به باباپارت خوش آمدید برای ارتباط با فروشگاه یا خرید حضوری با ما تماس بگیرید.

02191016160 یا 09192138807 (از 8 صبح الی 11 شب در کلیه روزها بدون تعطیلی)

02133530814 یا 02133530814 (از 9 صبح الی 6 عصر)

علائم خرابی واترپمپ نیسان + ۵ دلایل خرابی واتر پمپ

علائم خرابی واترپمپ نیسان

علائم خرابی واترپمپ نیسان

سیستم خنک کننده خودرو از اجزاء مختلفی تشکیل شده است نظیر رادیاتور، ترموستات، فن، قمقمه نگهدارنده مایع خنک کننده و واتر پمپ. اصلی ترین وظیفه واتر پمپ در این سیستم به جریان انداختن مایع خنک کننده و هدایت آن از رادیاتورها به سمت موتور و بالعکس است. حال اگر واتر پمپ خراب شود، باعث نقص در این سیستم می شود و دمای موتور بالا رفته و در نهایت اگر به موقع اقدامی صورت نگیرد خرابی موتور را در پی خواهد داشت. در این مقاله از باباپارت، مرجع تامین لوازم یدکی نیسان، به خرابی واترپمپ می‌پردازیم.

واتر پمپ یکی از اجزای حیاتی خودرو است که موتور شما را با مایع خنک کننده از رادیاتور تامین می کند و به شما کمک می کند دمای خودرو را ثابت نگه دارید.

در این مقاله، پنج علامت هشدار دهنده خرابی پمپ آب و دلایل اصلی آن را مورد بحث قرار خواهیم داد. علاوه بر این، محل پمپ آب وسیله نقلیه شما را برجسته می کنیم تا بتوانید در صورت خرابی دلیل آن را بررسی کنید.

برای خرید لوازم یدکی نیسان اینجا کلیک کنید.

۵ علائم خرابی واتر پمپ

علائم خرابی واترپمپ  شامل مشکلات گردش آب و نشتی و کم شدن آب رادیاتور می‌شود حال به سراغ ۵ نشانه و علامت مهم در خرابی واتر پمپ می پردازیم :

۱.نشت مایع خنک کننده
۲.واتر پمپ زنگ زده
۳.صداهای موتور با صدای بلند
۴.دمای بیش از حد موتور
۵.خروج بخار از رادیاتور

نشت مایع خنک کننده

هر زمانی واتر پمپ خراب شود، واشرها و اتصالات دچار فرسودگی و پارگی می شوند.پارگی اتصالات باعث نشت مایعات، به ویژه مایع خنک کننده از واتر پمپ می شود. به دلیل نشت مایع خنک کننده، یک مایع نارنجی، سبز، صورتی، قرمز یا آبی را در جلوی ماشین خود مشاهده خواهید کرد.

برای خرید و شناخت پمپ ترمز نیسان به مقاله علائم خرابی پمپ ترمز نیسان مراجعه کنید. همچنین برای شناخت عواملی که باعث خرابی پمپ ترمز نیسان می‌شوند به مقاله دلایل خرابی پمپ ترمز نیسان مراجعه کنید.

اگر نشتی واتر پمپ از کاسه نمد آن باشد باید پمپ را جدا کرده و کاسه نمد آن را تعویض نمود. نشتی در اثر فرسایش یاتاقان ها، بوش ها و کاسه نمد آب بندی نشده به وجود آمده و کار پمپ همراه با سر و صدا خواهد بود. علاوه بر آن پمپی که آب بندی  نباشد در سرعت های زیاد هوا گرفته و عمل پمپ آب را با اشکال مواجه می کند .

در صورت مشاهده سطح پایین مایع خنک کننده به دلیل نشتی و تعویض واشر ، با یک مکانیک معتبر مشورت کنید. این کار را قبل از اینکه ماشین خود را برای یک رانندگی طولانی، انجام دهید.

برای آشنایی با سیستم خنک کننده مایع و مشکلات احتمالی رادیاتور می‌توانید مقاله “علائم خرابی رادیاتور” را مطالعه کنید.

برای خرید لوازم یدکی نیسان دیزل اینجا کلیک کنید.

واتر پمپ زنگ زده

در بسیاری از موارد، مایع خنک کننده آلوده می تواند باعث خوردگی پروانه شود. نشت مداوم مایع خنک کننده می تواند منجر به تشکیل زنگ زدگی در واتر پمپ شود. زنگ زدگی همچنین می تواند زمانی ایجاد شود که از یک خنک کننده ناسازگار یا آلوده یا یک درپوش فشار معیوب استفاده شود که هوا را به سیستم خنک کننده وارد می کند.

اگر خودروی شما با مشکل پمپ آب مواجه شود، چراغ چک موتور چشمک می‌زند . با باز کردن کاپوت خودرو، لکه های زنگ زدگی یا سوراخ های ریز زنگ زدگی روی پمپ را مشاهده خواهید کرد. این مشکل مستلزم نصب فوری یک پمپ آب جدید است.

برای شناخت ۸ کاری که باعث پارگی تسمه تایم میشود کلیک کنید.

صداهای موتور با صدای بلند

نشتی مداوم مایع خنک‌کننده می‌تواند بر یاتاقان‌های واتر پمپ شما تأثیر بگذارد و در نتیجه هنگام حرکت اتومبیل شما صدای جیغ ایجاد کند. این مشکل واتر پمپ را می توان با سفت کردن تسمه، تعویض تسمه یا تعویض واتر پمپ برطرف کرد.بیشتر پمپ های آب خودرو توسط تسمه تایم هدایت می شوند. هنگامی که تسمه تایم شل می شود، ممکن است صدای جیغ از پمپ آب و تسمه در حین کار کردن موتور به گوش برسد. شل بودن تسمه تایم می تواند به دلیل فرسوده بودن قرقره، محور یا بلبرینگ در پمپ آب باشد و معمولاً نیاز به تعویض پمپ آب دارد. علاوه بر این، شل بودن تسمه تایم می تواند باعث شود چراغ چک موتور شما روشن شود . اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، باید سریعا ماشین خود را توسط مکانیک بررسی کنید.

هر صدای غیرمعمولی که از موتور ماشین شما می آید یکی از نشانه های قطعی خرابی واتر پمپ است و باید آن را توسط یک مکانیک حرفه ای بررسی کنید.

برای “خرید واترپمپ یورو ۵ نیسان دیزل” اینجا کلیک کنید.

دمای بیش از حد موتور

یکی از رایج ترین علائم خرابی واتر پمپ، افزایش محسوس دماسنج در داشبورد خودرو شما است. به این دلیل است که واتر پمپ معیوب نمی تواند مایع خنک کننده را از طریق بلوک موتور به گردش درآورد و در نتیجه موتور بیش از حد گرم می شود.

گرم شدن بیش از حد موتور می تواند باعث آسیب گسترده به واشر سر سیلندر و پیستون شود. در دراز مدت، حتی می تواند طول عمر وسیله نقلیه شما را کاهش دهد. برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور، باید به مکانیک حرفه ای برای تشخیص درست مراجعه کنید.

دلایل خروج آب از اگزوز را اینجا بخوانید.

خروج بخار از رادیاتور

اگر بخار یا دود سفید را مشاهده کردید که از رادیاتور خود خارج می شود، با خرابی واتر پمپ یا گرم شدن بیش از حد موتور روبرو هستید .در واقع، درپوش رادیاتور برای عملکرد صحیح سیستم خنک کننده بسیار مهم است. علاوه بر این، درپوش معیوب رادیاتور می تواند منجر به از دست دادن مایع خنک کننده شود.

در این مرحله، بهتر است خودروی خود را کنار بزنید و با امداد جاده ای تماس بگیرید. ادامه رانندگی با موتور بیش از حد گرم می تواند به آن آسیب برساند تا جایی که مجبور شوید آن را به طور کامل تعویض کنید،که هزینه زیادی را در پیش دارد .

واترپمپ

دلایل خرابی واتر پمپ

مهمترین دلایل خرابی واتر پمپ شامل :

  • یخ زدن آب درون موتور در زمستان و فصول سرد و شکسته شدن پره های واتر پمپ
  • زنگ زدن پره های داخلی واتر پمپ
  • عدم استفاده از ضد یخ در سیستم خنک کننده موتور خودرو
  • وجود خوردگی در واتر پمپ
  • فرسودگی واتر پمپ

آیا می توان بدون واتر پمپ رانندگی کرد؟

اگر ماشینی برای رفت و آمد روزانه دارید، باید واتر پمپ معیوب را تعمیر کنید یا قبل از اینکه آن را برای رانندگی بیرون بیاورید، یک واتر پمپ جدید نصب کنید. واتر پمپ از موتور شما در برابر گرمای بیش از حد محافظت می کند و طول عمر وسیله نقلیه شما را افزایش می دهد . اما درمورد خرابی واترپمپ نیسان بهتر است هرچه سریع تر اقدام به تعمیر یا تعویض قطعه کنید.

چه زمانی باید واتر پمپ تعویض شود ؟

اگر هر یک از مشکلات ذکر شده در بالا را تجربه کردید یا متوجه هر یک از علائم هشدار شدید، مهم است که خودروی خود را در اسرع وقت بررسی کنید. خرابی واتر پمپ می تواند آسیب های جبران ناپذیری به موتور وارد کند و خودرو را سرگردان کند.

هنگام تعمیر واتر پمپ توصیه می شود در صورت داشتن تسمه بادامک خود را تعویض کنید.در بسیاری از خودروهای دارای کمربند، برای تعویض واتر پمپ، تسمه باید برداشته شود، بنابراین از زمان کار صرفه اقتصادی برای انجام هر دو یک‌جا استفاده می‌کند.

شما می‌توانید برای تهیه پولی واتر پمپ وارد صفحه “خرید پولی واترپمپ نیسان دیزل” شوید.

واتر پمپ ماشین

نکاتی برای جلوگیری از خرابی واتر پمپ

  1. مایع خنک ­کننده را در فاصله های زمانی توصیه شده توسط کارخانه سازنده، عوض کنید. مایع خنک ­کننده ­ی فرسوده و قدیمی باعث میشود که واترپمپ زنگ بزند و خراب شود.
  2. هنگام تعویض تسمه واترپمپ به هم تراز بودن آن با پولی و شل یا سفت نبودن تسمه دقت کنید. تسمه ای که شل باشد، تراز نشده باشد و یا بیش از حد کشیده شده باشد، از عملکرد مناسب پمپ آب و سایر لوازم جانبی جلوگیری می کند و می تواند به شفت پمپ، بلبرینگ و آب ­بندی ها آسیب برساند.
  3. مشکل داغی بیش از حد موتور را سریعا رفع کنید. زیرا به پروانه داخل واترپمپ و آب­بندی موتور آسیب جدی وارد میکند.
  4. از یک واترپمپ باکیفیت استفاده کنید تا سیستم خنک ­کننده­ی ماشین شما در شرایط بهینه و برای مدت طولانی­ تری کار کند.
  5. هنگامی که واترپمپی که با تسمه تایم کار میکند را تعویض میکنید، تسمه تایم را هم همزمان تعویض کنید، مخصوصا زمانی که واترپمپ نشتی داشته باشد. تسمه تایم فرسوده به واترپمپ آسیب میزند. در بیشتر موارد، عمر مفید واتر پمپ و تسمه تایم یکسان است و شما میتوانید با تعویض همزمان آنها در پول و وقت خود صرفه جویی کنید..
  6. بنابراین اگر به وسیله نقلیه خود توجه داشته باشید و نشانه های نارسایی واترپمپ را به موقع ببینید، میتوانید از صدمات جدی به خودروی خود جلوگیری کنید.

خراب بودن واترپمپ یکی از دلایل کم شدن آب رادیاتور است که در مقاله “علت کم شدن آب رادیاتور” به طور مفصل به این مشکل پرداخته‌ایم.

هزینه تعویض واتر پمپ

هزینه تعویض واتر پمپ بسته به اندازه، ساخت و سن خودرو بسیار متفاوت است،به طور متوسط، تعویض واتر پمپ یک کار ۳ ساعته است.

اگر پمپ را خودتان بخرید و آن را به مکانیک بدهید تا آن را نصب کند، ممکن است هزینه کمتری بپردازید، البته احتیاط کنید و مطمئن شوید که قطعات را از یک منبع معتبر خریداری کنید. برند و مدل وسیله نقلیه می تواند تأثیر قابل توجهی بر هزینه کل داشته باشد. هزینه ها و مالیات ها ممکن است بسته به موقعیت مکانی شما این ارقام را افزایش دهند.اگرچه تعویض واتر پمپ می تواند گران باشد، تعویض موتور بسیار گران تر است.

برای خرید “خرید واتر پمپ نیسان دیزل” کلیک کنید.

سخن پایانی

شما به عنوان یک مالک خودرو مسئول، تشخیص علائم خرابی واتر پمپ و انجام اقدامات مناسب برای جلوگیری از آسیب بیشتر به خودروی خود هستید. نشت مایع خنک کننده، گرمای بیش از حد، صداهای غیرمعمول، آلودگی روغن و رسوبات زنگ زدن واتر پمپ همگی علائم قرمزی هستند که توجه فوری را ایجاب می کنند. بازرسی منظم، تعمیر و نگهداری و تعویض سریع قطعات فرسوده می تواند به افزایش طول عمر واتر پمپ شما کمک کند و از تعمیرات پرهزینه جلوگیری کند.

اگر به هر گونه مشکلی در واتر پمپ خود مشکوک هستید یا به کمک حرفه ای نیاز دارید، در مشورت با مکانیک حرفه ای برای بازرسی کامل و تعمیرات لازم تردید نکنید. سلامت و طول عمر وسیله نقلیه شما به آن بستگی دارد! در پایان برای مراقبت و نگهداری بهتر از خودرو می‌توانید مقاله “دلایل خرابی واترپمپ نیسان” را مطالعه کنید.

 

 

تلگرام
فیسبوک
لینکدین
واتساپ
ایمیل

ما را در تلگرام دنبال کنید

ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *