به باباپارت خوش آمدید برای ارتباط با فروشگاه یا خرید حضوری با ما تماس بگیرید.

02191016160 یا 09192138807 (از 8 صبح الی 11 شب در کلیه روزها بدون تعطیلی)

02133530814 یا 02133530814 (از 9 صبح الی 6 عصر)

میل لنگ چیست و چگونه کار میکند؟ + ۳ نکته مهم در خرید میل لنگ

میل لنگ چیست و چگونه کار میکند؟

میل لنگ یا همان CRANKSHAF را قلب موتور یک خودرو می دانند. انرژی حرکتی خودرو توسط میل لنگ به گیربکس داده می شود. اما شما بدون آن که خودتان بدانید در بازی های کودکی از نزدیک یک میل لنگ را لمس کردید! در این مقاله از بابا پارت؛ مرجع اینترنتی تامین لوازم یدکی نیسان؛ به میل لنگ و کارکردن آن پرداخته‌ایم.

میل لنگ چگونه کار میکند

برای اینکه درک صحیحی از عملکرد میل لنگ داشته باشید، برای شما یک مثال می زنیم. آیا به نحوی به حرکت در آمدن یک دوچرخه دقت کردید؟ یک دوچرخه چگونه حرکت می کند؟ شخص دوچرخه سوار توسط پاهای خود به رکاب دوچرخه نیروی رفت و برگشت در امتداد عمودی وارد می کند و رکاب دوچرخه نیروی حاصل از پاهای دوچرخه سوار را به نیروی دورانی تبدیل می کند. به عبارتی نیروی رفت و برگشت را به نیروی چرخشی تبدیل می کند و دوچرخه شروع به حرکت می کند. دقیقا همین اتفاق هم در موتور خودروی شما رخ میدهد.در دوچرخه رکاب همان میل لنگ در خودروی شماست. نیروی حاصل از احتراق خودرو توسط شاتون ها از پیستون ها به میل لنگ خودروی شما منتقل می شود و میل لنگ این انرژی رفت و برگشتی را به نیروی چرخشی تبدیل میکند و این نیروی چرخشی موتور محرک خودروی شماست. این توضیح ساده ترین بیان از عملکرد میل لنگ در خودرو است.

برای خرید لوازم یدکی نیسان کلیک کنید.

میل لنگ

مهم ترین نکات در مورد میل لنگ

قطعا از شنیدن این موضوع شوکه خواهید شد که مخترع میل لنگ یک ایرانی است. بدیع الزمان جزری که در ۱۲۰۶ هجری شمسی تا ۱۱۳۶ می زیست اولین کسی است که مکانیزم میل لنگ را ابداع و از آن برای اولین بار در انواع دستگاه های بالابر استفاده کرده است.

نیروی حاصل از چرخش میل لنگ توسط سنگ فلایویل به مجموعه دیسک و صفحه و سپس به دستگاه گیربکس و سپس به چرخ ها منتقل می شود و خودروی شما حرکت می کند.

در محل اتصال شاتون به میل لنگ قطعا اصطحکاک ایجاد خواهد شد، این اصطحکاک توسط یاتاقان و روغنکاری دائم به حداقل میرسد. سوراخ هایی که داخل بدنه میل لنگ تعبیه شده به همین منظور است. به دلیل همین حساسیت حتما از روغن موتور استاندارد استفاده کنید و روغن موتور را در زمان مقرر تعویض کنید. موتور نیسان و نیسان دیزل به جهت اینکه این خودرو جهت جابجایی بار استفاده می شود نیازمند توجه بالایی می باشد. همانطور که اشاره کردیم؛ یکی از بخش‌هایی که نیروی میل لنگ را تبدیل به نیروی حرکتی می‌کند گیربکس است که شما می‌توانید در مقاله “علت جا نرفتن دنده ماشین” احتمالات خرابی این بخش را مطالعه کنید.

شما می‌توانید برای تهیه لوازم میل لنگ و خرید میل لنگ نیسان اینجا کلیک کنید.

میل لنگ چیست؟

میل لنگ را می توان این گونه تعریف کرد، میل لنگ یک شفت است که توسط لنگ های خود و همچنین وزنه های تعادلی که بر روی لنگ ها نصب شده با کمک سنگ فلایویل حرکات ضربه ای حاصل از رفت و برگشت پیستون را به صورت نرم و یکنواخت به گیربکس منتقل می کند.

تمام قدرت و نیروی لازم در خودروی شما تنها از میل لنگ تامین می شود. حتی کمپرسور کولر و دینام خودروی شما که منبع تامین برق خودروی شماست از میل لنگ تامین می شود. نیروی لازم برای سیستم خنک کننده موتور توسط تسمه پروانه گرفته می شود.

برای خرید لوازم یدکی نیسان دیزل اینجا کلیک کنید.

روش ساخت میل لنگ

به طور کلی در تولید میل لنگ دو روش کلی وجود دارد روش اول روش ریخته گری و روش دوم روش فورچ یا همان استیل.

جالب است که بدانید روش ساخت میل لنگ های ریخته گری ساده است اما کیفیت پایین تری دارند. میل لنگ تولید شده به روش ریخته گری در مقابل تنش حرکتی حاصل از تغییر ناگهانی دنده ی گیربکس ضعیف هستند و اصطلاحا احتمال بریدن آن بسیار بالا خواهد بود. اما میل لنگ های تولید شده با تکنولوژی فولاد که در حوزه لوازم یدکی به آن فورچ یا استیل گفته می شود توان تحمل تنش حرکتی و ضربه ای بالایی را دارند و بالطبع قیمت تمام شده یک میل لنگ فورچ و چدن تفاوت بیش از دو برابر را خواهد داشت.

همچنین می‌توانید با مطالعه مقاله “تست صفحه کلاچ” روش‌های تست دیسک و صفجه کلاچ ماشین را بیاموزید.

میل لنگ چیست

 

 خرید میل لنگ نیسان دیزل از بابا پارت

۳ نکته مهم در خرید میل لنگ شامل ۱ اصالت کالا، ۲ ضمانت کالا و ۳ قیمت مناسب می‌شود که امروزه در بازارهای شلوغ قطعات یدکی کمتر پیش می‌آید که هر سه نکته را در یک خرید پیدا کرد.

بابا پارت انواع میل لنگ های فورچ برای نیسان دیزل را در سبد کالایی خود قرار داده است. مهمترین مزیت دراین روش خرید این نکته است که اصالت میل لنگ نیسان دیزل ارائه شده توسط تیم فنی و کارشناسان خبره بررسی و پس از تایید در معرض خرید شما قرار داده شده است. تشخیص میل لنگ اصلی فورچ دیزل موضوعی است که شاید کمتر خرده فروشی به آن آگاه باشد. بنابراین خرید قطعه با اصالت، با ضمانت و قیمت منصفانه تمام آن چیزی است که یک صاحب خودرو به آن نیاز دارد.

شما می‌توانید برای خرید میل لنگ نیسان دیزل اینجا کلیک کنید.

مهمترین نکاتی که راننده نیسان دیزل باید بداند

برای محافظت از موتور خودروی خود و در مجموعه موتور، میل لنگ و سایر قطعات مرتبط همواره حساسیت بالایی به آمپرآب خودروی خود داشته باشید، مهم ترین عامل تاب برداشتن میل لنگ حرارت بالای ایجاد شده حاصل از احتراق موتور می باشد،البته لازم به ذکر است که موتور نیسان دیزل که در اتاق نیسان بنزینی جای داده شده با توجه به فضای کوچک نسبت به حجم بزرگ تر موتور دیزل به بنزینی امکان کمتری برای تهویه دارد و این نگرانی را دو چندان می کند پس هر گاه موتور خودروی شما جوش آورد هرگز خودرو را خاموش نکنید. تغییر ناگهانی درجه حرارت آسیب جبران ناپذیری به بار می آورد. بهترین کار این است که خودروی خود را متوقف کنید تا فشار از روی موتور برداشته شود آن گاه آن قدر روی رادیاتور آب بگیرید که آمپر آب پایین آمده و سپس خودرو را خاموش کنید. هرگز و هرگز درب رادیاتور موتوری که جوش آورده را باز نکنید.

در مقاله علائم خرابی بلبرینگ گیربکس با این قطعه و علائم و دلایل خرابی آن آشنا شوید.

گرمای حاصل از کار موتور باعث به خطر افتادن واشر سرسیلندر می‌شود، سازندگان خودرو با تعبیه مجاری آب و مایع خنک کننده گرمای حاصل از کار موتور را تا حد امکان کاهش داده‌اند، اما گاهی آب رادیاتور کم می‌شود که یکی از علت‌های سوختن واشرسر سیلندر خواهد بود (برای اطلاعات بیشتر به مقاله دلایل سوختن واشر سرسیلندر مراجعه کنید) که ما در مقاله علت کم شدن آب رادیاتور به دلایل کم شدن آب رایداتور و نحوه مراقبت از رادیاتور را توضیح داده‌ایم.

تلگرام
فیسبوک
لینکدین
واتساپ
ایمیل

ما را در تلگرام دنبال کنید

ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *