به باباپارت خوش آمدید برای ارتباط با فروشگاه یا خرید حضوری با ما تماس بگیرید.

02191016160 یا 09192138807 (از 8 صبح الی 11 شب در کلیه روزها بدون تعطیلی)

02133530814 یا 02133530814 (از 9 صبح الی 6 عصر)

واتر پمپ ماشین چیست و چه وظیفه ای دارد؟ + خرید واتر پمپ نیسان

واتر پمپ

واتر پمپ چیست و چه وظیفه ای دارد ؟

واتر پمپ یکی از مهمترین قطعات هر خودرو محسوب می شود. بدون تردید برخی از قطعات خودرو اهمیت بسیار بالایی دارند؛ به گونه ای که از کار افتادگی آنها موجب می‌شود که خودروی شما نتواند به حرکت خود ادامه دهند. همانگونه که میدانید موتور خودرو به عنوان مهم ترین بخش آن، قسمتی است که می تواند انرژی شیمیایی و حرارتی موجود را به انرژی جنبشی تبدیل نماید. با انجام این فرآیند و در اثر کارکرد موتور، گرمای زیادی به دلیل انفجارهای متعدد ایجاد می‌شود. حال تصور کنید که این گرما درون محفظه موتور باقی مانده و قابلیت خروج را نداشته باشد. بدون تردید حجم زیاد حرارت و گرمای تولید شده موجب ذوب شدن قطعات موتور و خوردگی آن ها خواهد شد. به همین علت حرکت کردن خودرو متوقف می شود. در عین حال سیستم های خنک کاری موتور قادر هستند که دمای مورد نیاز را تامین کرده و از خوردگی و ذوب شدن قطعات جلوگیری کنند.

همچنین این قطعه ضدیخ و ضدجوش را به بخش‌های مختلف موتور خودرو می رساند، و مایعات نام برده شده توسط واتر پمپ به رادیاتور بازگردانده می‌شوند. پس واتر پمپ همواره کمک می‌کند تا خودروی شما در روزهای سرد دچار یخ ‌زدگی نشود و در روزهای گرم هم خنک بماند. در نتیجه اگر واتر پمپ درست عمل کند، خودروی شما در دمایی مناسب و ثابت به کار خود ادامه خواهد داد. حال اگر خرابی واتر پمپ برای خودرویتان پیش بیاید، امکان آسیب ‌دیدن موتور هم بالا می‌رود، به همین علت باید همیشه هوای واتر پمپ اتومبیلتان را داشته باشید.

شما می‌توانید برای “خرید لوازم یدکی نیسان” اینجا کلیک کنید.

واتر پمپ

در این مقاله از بابا پارت؛ مرکز اینترنتی تامین لوازم یدکی نیسان، قصد داریم درمورد واتر پمپ چیست و چه وظیفه ای دارد صحبت کنیم .

واتر پمپ چگونه کار می کند؟

هنگامی که موتور خودرو روشن می شود یا به عبارتی در محفظه احتراق انفجاری صورت می گیرد، موتور خودرو شروع به گرم کردن می کند. در این وضعیت واترپمپ آب را از رادیاتور گرفته و از طریق ورودی سیلندر به درون محفظه و مجراهای موتور ارسال می کند. سیلندر دارای یک ورودی و خروجی است که در ورودی سرسیلندر یک ترموستات قرار داده شده است و بر روی آن عددی نوشته شده که حداکثر دمای آب را نشان می دهد.

آب، درون محفظه گرم موتور چرخش کرده و شروع به خنک سازی آن می کند. این فرآیند آنقدر ادامه می یابد تا دمای آب به یک حد معینی برسد. سپس خروجی سیلندر ها باز شده و آب به سمت رادیاتور برگشت داده می شود. بر روی خروجی ترموستات یک قطعه با نام فشنگی نصب شده است که دمای آب را اندازه گرفته و به سمت ECU ارسال می کند.

بعد از دریافت پیام توسط ECU، فرمان روشن شدن فن توسط ECU به رله های فن صادر می گردد. فن ها آب  درون رادیاتور را خنک کرده و مجددا فشنگی دمای آب را اندازه گیری کرده و به ECU اطلاع می دهد. بعد از اخذ تاییدیه، آب مجددا توسط واتر پمپ به سمت موتور ارسال گشته و از طریق سیلندر وارد آن می گردد. فرآیند خنک سازی تا مادامی که ترموستات دمای آب را تایید کند، ادامه می یابد. سپس بعد از بالارفتن دمای آب و هم اندازه شدن آن با ترموستات، خروجی باز شده و مجددا این مراحل تکرار می شوند.

واتر پمپ نیز جزء مهم ترین اجزای سیستم خنک کاری موتور می باشد. به گردش در آوردن آب، در داخل پوسته ی موتور و اطراف سیلندر ها نیز از وظایف واتر پمپ می باشد.

برای “خرید لوازم یدکی نیسان دیزل” اینجا کلیک کنید.

انواع سیستم خنک کننده

دو نوع سیستم خنک کننده در خودروها وجود دارد: خنک کننده مایع و خنک کننده با هوا.

خنک کننده مایع

سیستم خنک‌کننده خودروهای خنک‌شونده با مایع، ماده سیال را از طریق لوله‌ها و گذرگاه‌های موتور به گردش در می‌آورد. هنگامی که این مایع از موتور داغ عبور می کند، گرما را جذب کرده و موتور را خنک می کند. پس از خروج مایع از موتور، از یک مبدل حرارتی یا رادیاتور عبور می کند که گرما را از سیال به هوای دمیده از مبدل منتقل می کند.

برای آشنایی با سیستم خنک کننده مایع و مشکلات احتمالی رادیاتور می‌توانید مقاله “علائم خرابی رادیاتور” را مطالعه کنید.

خنک کننده هوا

برخی از موتور خودروهای قدیمی و تعداد بسیار کمی از خودروهای مدرن با هوا خنک می شوند. به جای گردش مایع در موتور، بلوک موتور با پره های آلومینیومی پوشانده شده است که گرما را از سیلندر دور می کند. یک فن قدرتمند هوا را روی این باله ها وارد می کند که با انتقال گرما به هوا، موتور را خنک می کند.

واتر پمپ

دلایل خروج آب از اگزوز را اینجا بخوانید.

اجزای تشکیل دهنده واتر پمپ :

واتر پمپ ها از ۶ بخش اصلی تشکیل شده که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم:

  • پولی
  • هاب
  • بلبرینگ
  • پوسته
  • مکانیکال سیل
  • آب پخش کن

پولی واتر پمپ :

پولی ها به عنوان یک واسط، مسئول اتصال موتور و واتر پمپ است. این قطعه از چنس چدن یا ورق فولادی تهیه می گردد. بر روی این قطعه شیارهایی تعبیه شده است که متناسب با تسمه های انتخاب می شوند.

شما می‌توانید برای تهیه پولی واتر پمپ وارد صفحه “خرید پولی واتر پمپ نیسان دیزل” شوید.

هاب :

هاب ها وظیفه اتصال بین میل بلبرینگ و پولی را در پمپ آب بر عهده داشته و بر روی میل پرس شده اند. این قطعه نیز همانند پولی از جنس فولاد و چدن ساخته می شود.

بلبرینگ :

در اغلب خودروهای امروزی از نسل جدید بلبرینگ ها استفاه می گردد که از دو ردیف ساچمه در ساخت آن ها استفاده شده است. در این نوع قطعه بر خلاف نوع قبلی خود، کنس داخلی نداشته و شفت نقش آن را ایفا می کند.  این نوع طراحی فضای بیشتری را به ساچمه ها اختصاص داده و در پی آن نیروی بیشتری را نسبت به نوع قبلی خود تحمل می کنند و طول عمر بالایی دارند.

در طراحی و ساخت همه بلبرینگ ها از کاسه نمد به منظور جلوگیری از خروج گریس و ورود گرد و غبار قرار داده شده است.

برای خرید خرید بلبرینگ کلیک کنید .

پوسته :

این قطعه به منظور هدایت سیال به شلنگ ها برای انتقال مایع خنک کننده به قسمت های مختلف و موتور و کاهش هدر رفت انرژی می باشد. این قطعه در خودروهای سنگین از جنس چدن و در خودروهای نیمه سبک و سبک از جنس آلومینیوم تولید می گردد. پوسته واتر پمپ به عنوان یک پایه عمل کرده وسایر قطعات بر روی آن نصب می گردند. در نهایت این قطعه بر روی سیلندر قرار داده می شود.

خراب بودن واترپمپ یکی از دلایل کم شدن آب رادیاتور است که در مقاله “علت کم شدن آب رادیاتور” به طور مفصل به این مشکل پرداخته‌ایم.

مکانیکال سیل :

مکانیکال سیل به صورت یک تکه در ابعاد کوچکتر طراحی شده و کارایی بالایی دارد. این قطعه به دلیل عدم ورود مایع خنک کننده به درون بلبرینگ ها مورد استفاده قرار گرفته است.

آب پخش کن :

آب پخش کن ها در طی فرآیند ریخته گری چدن، کشش و فرم، تزریق پلیمر، ورق کاری و روش های دیگر ساخته می شوند. این قطعه فشار هیدرولیک لازم جهت ارسال مایع خنک کننده به قسمت های مختلف موتوررا تامین می کند.

علائم خرابی واتر پمپ :

  • ایجاد مشکل در واتر پمپ موجب بروز صدای ناله مانند هنگام رانندگی با سرعت بالا می شود، که نشان از فرسودگی و خرابی واتر پمپ دارد.
  • یکی دیگر از نشانه‌های خراب ‌شدن واتر پمپ این است که بخارهایی از رادیاتور یا موتور خودرو بیرون می‌آید.
  • نشت مایع سبز یا قرمز رنگ نیز یکی از علائم خرابی یا کهنه بودن واتر پمپ می باشد.
  • یکی از دلایل داغ شدن موتور خودرو می‌تواند خرابی واتر پمپ باشد. اگر خودرویی پیشرفته دارید از راه صفحه مانیتور داخلی می‌توانید دمای موتور را بررسی کنید. اگر هم خودرویی بدون این تجهیزات دارید، با دست‌زدن به موتور می‌توانید دمای آن را بررسی کنید.
  • نوسانات دمایی خودرو نیز می تواند از علائم خرابی واتر پمپ باشد اما این علامت فقط نشان‌دهنده خرابی پمپ آب نیست ولی نیاز به بررسی وضعیت واتر پمپ دارد.
  • وجود نقص در واتر پمپ، باعث داغ‌شدن موتور می‌شود. این وضعیت آمپر را بالا می‌برد و چراغ هشدار دمای آب را هم روشن خواهد کرد.
  • اگر کولر خودرویتان نیز درست عمل نمی‌کند، بدانید که باید واتر پمپ خودرو را بررسی کنید.
  • یکی دیگر از نشانه‌های تخریب پمپ آب، شنیدن صدایی شبیه ساییدگی از موتور است.

برای شناخت بهتر واترپمپ و علائم خرابی آن به مقاله “علائم خرابی واترپمپ” مراجعه کنید.

زمان تعویض واتر پمپ چه موقع است؟

باید توجه کنید که وجود نشتی یا نقص در واترپمپ باعث بروز آسیب های جدی به موتور می شود تعویض به موقع واتر پمپ برای نگهداری صحیح خودرو واجب است. وجود آثار ضد یخ یا آب در زیر ماشین از نشانه های خرابی آن و زمان تعویض می باشد.
برای تشخیص نشتی می توان خودرو را در محلی تمیز پارک کنید و یک مقوا در زیر جلوبندی خودرو قرار دهید و پس از چند ساعت مقوا را چک کنید و اگر خیس بود میفهمید که نشتی دارد. حالا می دانیم که یا واتر پمپ و یا واشر ها دارای نشتی هستند. اما وجود لک کوچک در زیر خودرو جای نگرانی ندارد زیرا به علت میعان کولر خودرو است. برای همین است که توصیه می کنیم این کار را در شب انجام دهید.

با چک کردن پولی واترپمپ به این صورت که پولی را در جلو و عقب کنید و اگر حس کردید که شل است آن را تعویض کنید. همچنین می توانید در هنگام روشن بودن پیشرانه و گوش کردن به صدای موتور و در صورت شنیدن صدای ساییدگی، به خراب بودن واتر پمپ پی ببرید. حتما اطراف واتر پمپ و واشر ها را خوب نگاه کنید و اگر قطرات آب دیدید به وجود نشتی پی ببرید. همچنین چراغ هشدار مایع خنک کننده را حتما چک کنید. که می تواند دلیلی بر نشت مخزن مایع خنک کننده باشد. همچنین توجه کنید که اگر کولر خودرو به خوبی کار نکند احتمال خراب بودن واترپمپ وجود دارد.

برای “خرید واترپمپ یورو ۵ نیسان دیزل” اینجا کلیک کنید.

صدای بد واتر پمپ از چیست؟

اتر پمپ فرسوده و معیوب از خود صدا هایی تولید می کنند. این صدا ها معمولا با گاز دادن خودرو بیشتر یا کمتر می شوند. بهترین روش برای مطمعن شدن از صدا دادن این قطعه، باز کردن آن از روی خودرو و درجا چرخاندن آن است. این گونه به راحتی تست واتر پمپ را انجام داده اید.

صدای واتر پمپ خراب مثل صدای کشیده شدن آهن روی آهن است. این بدان معناست که زمان تعویض واتر پمپ فرا رسیده است. شما کاربران همواره باید در نظر داشته باشید که اگر قطعه به موقع تعویض نشود باعث گیرپاژ کردن قطعه می شود. گیرپاژ کردن به معنی قفل کردن قطعه ی مکانیکی است.

واتر پمپ

برای خرید “خرید واتر پمپ نیسان دیزل” کلیک کنید.

سخن پایانی نگهداری از واتر پمپ خودرو

واتر پمپ از مهم‌ترین قطعات پیشرانه خودرو است که وظیفه آن به حرکت درآوردن مداوم آب و ضد یخ در داخل موتور برای جلوگیری از جوش آوردن است. وجود نشتی یا نقص در واتر پمپ باعث آسیب‌های جدی به پیشرانه می‌شود.

یک مالک خودرو باید در نظر داشته باشد که واتر پمپ به مراقبت احتیاج دارد و تشخیص دهد که این قطعه چه زمانی به تعمیر یا تعویض نیاز دارد. وجود لک‌ ضد یخ یا آب در زیر خودرو یا بالا رفتن آمپر آب می‌تواند نشانه‌هایی از زمان تعویض واتر پمپ باشد.

بنابراین اگر به وسیله نقلیه خود توجه داشته باشید و نشانه های نارسایی واترپمپ را به موقع ببینید، میتوانید از صدمات جدی به خودروی خود جلوگیری کنید.

تلگرام
فیسبوک
لینکدین
واتساپ
ایمیل

ما را در تلگرام دنبال کنید

ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *